Pyöräilijä Helsingissä maaliskuussa 2023. LEHTIKUVA/ANTTI HÄMÄLÄINEN

Työsuhdepyörien yleistymisellä kääntöpuoli – onnettomuuksien määrä kasvanut

Monen onnettomuuden taustalla kiire ja liukkaat tiet.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pyörätiet saattavat olla nyt monin paikoin liukkaita kylmän yön jälkeen. Työmatkaan kannattaa varata riittävästi aikaa, sillä useimmat onnettomuudet johtuvat ennen kaikkea kiireestä ja liiallisista tilannenopeuksista.

Työmatkaansa pyörällä taittaville sattuu keskimäärin selvästi yli 4 000 työmatkatapaturmaa vuosittain. Erityisesti loka-marraskuussa sattuu paljon työmatkatapaturmia.

Tiet voivat olla kylmien öiden jälkeen hyvin liukkaita ja samalla aamut ovat jo pimeitä. Jos tilannenopeutta on liikaa, ei pyöräilijä välttämättä ehdi reagoida yllättäviin tilanteisiin.

‒ Työmatkapyöräilijöille tapahtuu kävelijöiden jälkeen eniten työmatkatapaturmia. Valtaosa pyöräilijöille tapahtuvista tapaturmista ovat lieviä ja aiheuttavat korkeintaan kolmen päivän työkyvyttömyyden. Vuosittain pyöräilijöille tapahtuu kuitenkin keskimäärin yli 450 työmatkatapaturmaa, joista aiheutuu yli kuukauden työkyvyttömyys, kertoo Fennian riskienhallintapäällikkö Pia Välimaa.

Marraskuu on työmatkapyöräilijöille selvästi tapaturma-alttein kuukausi. Joulukuussa moni laittaa pyöränsä talveksi varastoon, jolloin työmatkapyöräily ja siihen liittyvät tapaturmat vähenevät selvästi.

Työmatkatapaturmien määrä vähentyi selvästi koronavuosina, kun etätyöskentely lisääntyi ja siirtymiset työpaikoille vähentyivät. Tapaturmien määrä kääntyi viime vuonna jälleen selvään kasvuun.

Välimaan mukaan tähän syynä todennäköisesti työsuhdepyörien yleistyminen yrityksissä. Pyöräliiton mukaan työsuhdepyörien määrä on ylittänyt jo 80 000 kappaletta, ja erityisesti sähköavusteiset polkupyörät ovat lisääntyneet.

‒ Työmatkapyöräilyn suosion kasvaminen on pelkästään positiivinen asia. Liikuntahyödyt ovat kiistattomat ja vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen. Myös ilmasto kiittää fillaristia. Pyöräillessä kannattaa kuitenkin muistaa maltti ja varovaisuus, Välimaa muistuttaa.

Pyöräillen sattuvat työmatkatapaturmat kääntyivät viime vuoden jälkeen taas kasvuun. Vaikka suurin osa työmatkapyöräilijöiden tapaturmista aiheuttavat alle neljän päivän työkyvyttömyyden, joutuu vuosittain useampi sata yli kuukauden sairaslomalle.

Kypärän käytössä paljon parantamisen varaa

Liikenneturvan mukaan vuonna 2023 pyöräilykypärää käytti hieman yli puolet kaikista pyöräilijöistä. Vaikka pyöräilyturvallisuudessa avainasemassa on pyöräilijän oma asenne ja tilannenopeus, voitaisiin Välimaan mukaan kypärän käytöllä välttää monet vakavammat loukkaantumiset.

– Etenkin päähän kohdistuvat iskut voivat olla hyvin vakavia ja johtaa pitkään työkyvyttömyyteen tai pahimmillaan jopa kuolemaan. Myös työnantajat voisivat kannustaa pyöräilykypärän käyttöön enemmän, Välimaa toteaa.

Pyörän etu- ja takavalot kuuluvat varustukseen jo lainkin puolesta. Niihin kannattaa myös satsata, eikä tyytyä minimiin. Välimaa kehottaa käyttämään myös heijastinta, vaikka pyörässä olisi hyvät valot.

Valaistuksen ja kypärän lisäksi pyöriin kannattaa harkita nastarenkaita, varsinkin jos aikoo jatkaa pyöräilyä vielä talvikuukausinakin.

Kiireettömyys paras lääke pyörätapaturmiin

Työmatkapyöräilijän kannattaa varata riittävästi aikaa työmatkan taittamiseen, sillä työmatkaan käytetty aika ei ole aina itsestä kiinni.

Etenkin aamu- ja iltapäivän ruuhka-aikoina pyöräteillä voi olla paljon kulkijoita. Lisäksi muu liikenne saattaa hidastaa pyöräilemistä. Moni onnettomuus johtuu kiireestä ja liiallisesta tilannenopeudesta.

– Jokaisen pyöräilijän tulisi selvittää vähintään perusliikennesäännöt ennen pyöräteille lähtemistä. Jokaisella on vastuu yhteisten liikennesääntöjen noudattamisesta ja siitä, että omalla toiminnallaan osallistuu turvallisuuden edistämiseen pyöräteillä, Välimaa sanoo.

Etenkin liukkailla keleillä jarrutusmatka kasvaa, ja äkkiliikkeet voivat johtaa kaatumiseen. Ennakointi liikenteessä on ensiarvoisen tärkeää. Tapaturma tulee kalliiksi niin pyöräilijälle kuin tämän työnantajallekin.

– Vaikka vastuu pyörällä ajamisesta ja turvallisuudesta on luonnollisesti pyöräilijällä itsellään, myös työnantajan kannattaa panostaa pyöräilyturvallisuuteen. Työntekijän poissaolon on arvioitu maksavan keskimäärin 400 euroa päivässä, avainhenkilöiden kohdalla vielä enemmän, Välimaa muistuttaa.

– Työmatkojen turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä kannattaa myös puhua avoimesti työpaikalla. Työpaikalla voidaan esimerkiksi sopia, miten työpaikalla joustetaan, jos ajokeli on huono, jotta turvallisuus pysyy ykkösasiana. Myös pyörien säilytystiloihin kannattaa panostaa.

Sekä pyörän että pyöräilijän vakuuttaminen on tärkeää. Lakisääteinen työtapaturmavakuutus kattaa työmatkat, mutta valtaosa tapaturmista sattuu vapaa-ajalla, minkä vuoksi työnantajan kannattaa vakuuttaa myös työntekijänsä vapaa-aika.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)