Ulosottolaitos perustaa yhdessä talous- ja velkaneuvonnan kanssa virtuaalisen talousneuvolan viestintäsovellus Jodeliin, virasto tiedottaa.
Talousneuvolan kanava avautuu 9. tammikuuta ja on avoinna puoli vuotta eli 9. heinäkuuta asti. Jodel toimii älypuhelimeen ladattavassa maksuttomassa sovelluksessa.
Jodelin virtuaalisella neuvolalla tavoitellaan etenkin nuoria, jotka eivät muuten kysyisi apua talouspulmiinsa, vaikka tarvetta olisikin.
– Asioinnin helppouden lisäksi Jodelissa on mahdollista kysyä sellaisia kysymyksiä, joita ei rahaan ja talouteen liittyen välttämättä muuten uskaltaisi kysyä, koska palvelu on anonyymi, sanoo tiedotteessa ennakoivan talousneuvonnan päällikkö Elli Kaiponen Ulosottolaitoksesta.
Jodelissa avautuva talousneuvola on valtakunnallinen, ja keskusteluun voi osallistua tai sitä voi seurata ajasta ja paikasta riippumatta. Kanavalla voi kysyä ulosoton lisäksi arjen talousasioista ja niihin liittyvistä pulmista. Asiantuntijat ja talous- ja velkaneuvojat vastaavat kanavalle tulleisiin kysymyksiin arkipäivisin.
– Haluamme tehdä rahasta ja oman talouden hallinnasta puhumisen nykyistä helpommaksi. Jodelissa kynnys kysyä on toivottavasti todella matala, koska sen voi tehdä nimettömänä itselleen parhaiten sopivassa paikassa, sanoo Kaiponen.
Ulosottolaitokselle Jodel ei ole täysin tuntematon kanava, koska ulosotto on tehnyt siellä muutamien viime vuosien aikana yksittäisiä päivän mittaisia kampanjoita. Kokeilut ovat olleet onnistuneita, ja keskustelua on syntynyt paljon.
– Edellisissä kampanjoissamme on kysytty erityisesti maksuhäiriömerkinnöistä, ulosoton toiminnasta, palkan ulosmittauksesta ja sen rajoittamisesta sekä vapaakuukausista eli kuukausista, joina palkasta ei ulosmitata mitään, Kaiponen kertoo.