Kansallisia suosituksia laatii Opetushallitus yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa, kertoo Uutissuomalainen.
Opetushallituksen opetusneuvos Päivi Leppäsen mukaan tavoitteena on edistää tekoälyn vastuullista ja turvallista käyttöä päiväkodeissa, peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa sekä vapaassa sivistystyössä.
– Koulutuksen järjestäjiltä ja opettajilta on tullut paljon kysymyksiä siitä, millä tavoin tekoälyä voidaan eettisellä tavalla hyödyntää opetuksessa ja oppimisessa. Lisäksi kysytään esimerkiksi siitä, miten tekoälyn käyttö pitäisi huomioida tehtävien arvioinnissa, Leppänen kertoo Uutissuomalaiselle.
Leppäsen mukaan koulutuksen järjestäjien tulee huomioida tekoäly opetuksessa ja oppimisessa. Opetussuunnitelmien perusteet velvoittavat opettamaan oppilaille uusien teknologioiden käyttöä ja digitalisoituvassa yhteiskunnassa toimimista.
– Kyse on oppilaiden yhdenvertaisesta oikeudesta oppia olennaisia kansalaistaitoja. Keskeistä on tukea oppilaiden kriittisen lukutaidon ja ajattelun kehittymistä oppilaiden ikätason mukaisesti. Tekoälyä ei voi kouluissa sivuuttaa, Leppänen sanoo.
Kiireellisen tarpeen vuoksi suositukset julkaistaan osissa. Ensimmäinen osa julkaistaan joulukuussa ja loput näillä näkymin maaliskuussa.
– Kouluissa käytetään lisääntyvissä määrin erityisesti uutta sisältöä generoivaa tekoälyä, kuten ChatGPT:tä, mutta koulujen välillä on tietojemme mukaan eroja.
Suositusten ensimmäinen osa on parhaillaan lausuntokierroksella.