Lentokoneet käyttävät GPS:ää (Global Positioning System) muun muassa navigointiin ja lentoaseman lähestymiseen. Sitä tarvitaan tuolloin enää Enontekiöllä, Kajaanissa, Lappeenrannassa ja Utissa, kertoo Uutissuomalainen.
Joensuun, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemilla ryhdytään käyttämään lentokoneiden lähestymisessä valvontapalvelua huhtikuussa. Valvontapalvelu on tutkaan ja maa-asemaverkostoon perustuva järjestelmä, joka määrittelee lentokoneen sijainnin.
Traficomin eritysasiantuntija Tapani Maukonen sanoo Uutissuomalaiselle, että valvontapalvelu on tekniikaltaan luotettava järjestelmä.
– Sillä on tarkat laatuvaatimukset ja toimintaa seurataan tarkasti.
Valvontapalvelu on jo nykyisin käytössä Helsinki-Vantaan, Ivalon, Jyväskylän, Kuusamon, Kittilän, Kuopion, Maarianhaminan, Oulun, Porin, Rovaniemen, Tampere-Pirkkalan, Hallin, Turun ja Vaasan lentoasemilla.