Nordea on saanut asiakkailtaan tähän mennessä yli 500 korvaushakemusta, jotka liittyvät verkkopalvelujen viimeaikaisiin ongelmiin, kertoo Nordean henkilöasiakkaista Suomessa vastaava johtaja Jani Eloranta Uutissuomalaiselle.
– Käsittelemme korvaushakemukset tapauskohtaisesti mahdollisimman pian. Korvaamme asiakkaalle, mikäli hän on kokenut taloudellista vahinkoa sen vuoksi, ettei ole päässyt käyttämään palveluitamme, Eloranta kertoo USU:lle sähköpostitse.
Viikonloppuna ja tiistaina havaitut tekniset häiriöt palveluissa on korjattu ja palvelut ovat normalisoituneet.
– Tiedotamme asiakkaitamme yllättävistä häiriöistä ensisijaisesti siinä palvelussa, jota häiriö koskee – esimerkiksi mobiilipankin ja verkkopankin kirjautumissivulla. Lisäksi kerromme ajantasaista tietoa palveluidemme tilanteesta verkkosivuillamme, Eloranta sanoo.
Tilitiedot olivat vähän aikaa poissa käytöstä viime viikonloppuna, minkä vuoksi osa Nordean asiakkaista säikähti.
Voivatko ihmiset luottaa, että rahat säilyvät pankkitileillä?
– Kyllä voivat. Palvelunestohyökkäykset eivät vaaranna talletuksia. Korjaus- ja torjuntatoimenpiteiden aikana näkymä voi kuitenkin olla puutteellinen, sanoo Finanssivalvonnan maksupalvelut ja järjestelmävalvonta -toimiston päällikkö Jussi Terho.