Toisaalta yli kolmasosa suomalaisista, 37 prosenttia, on tyytymättömiä itsensä tai läheisensä hyvinvointialueelta saamiin sosiaali- ja terveyspalveluihin, selviää Uutissuomalaisen teettämästä gallupista.
Erittäin tyytymättömiä on 19 prosenttia ja melko tyytymättömiä 18 prosenttia.
Tyytyväisiä hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluihin on hieman vähemmän eli kolmasosa eli 33 prosenttia, suomalaisista. Erittäin tyytyväisiä on kuusi prosenttia ja melko tyytyväisiä 27 prosenttia.
Suomalaisista viidesosa, 20 prosenttia, suhtautui asiaan neutraalisti eli ei ole tyytymättömiä eikä tyytyväisiä palveluihin. Kymmenen prosenttia ei osannut ottaa kysymykseen kantaa.
Melkein kaikissa ikäryhmissä palveluihin tyytymättömiä on enemmän kuin tyytyväisiä. Vain nuorimpien ja vanhimpien ikäryhmissä tyytyväisiä on enemmän kuin tyytymättömiä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n sote-osaston johtaja Piia Aarnisalo pitää Uutissuomalaisen gallupin tuloksia huolestuttavina.
– Palveluihin tyytymättömien osuus, 37 prosenttia, on suuri.
Väestön luottamuksen heikentyminen sosiaali- ja terveyspalveluihin ei sinänsä yllätä Aarnisaloa. Tällainen trendi on näkynyt myös Kansalaispulssi-kyselyissä ja THL:n omissa tutkimuksissa.
Tietoykkösen toteuttamaan USU-gallupiin vastasi tuhat suomalaista 20.–28. elokuuta. Tutkimuksen kokonaistuloksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.