Uutissuomalaisen gallupin mukaan 51 prosenttia on sitä mieltä, että riittävän laadukkaiden palveluiden tarjoaminen onnistuu melko huonosti tai erittäin huonosti. Vastaajista 18 prosenttia arvioi, että palveluiden tarjoaminen onnistuu hyvin tai erittäin hyvin.
Kaksikymmentäviisi prosenttia vastaa, että julkisten palveluiden tarjoaminen ei onnistu hyvin eikä huonosti. Kuusi prosenttia ei ota asiaan kantaa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n johtavan tutkijan Liina-Kaisa Tynkkysen mukaan kyselyn tulokset antavat melko synkän kuvan siitä, millainen kokemus ihmisillä on julkisen sektorin palveluista.
– Onhan tämä tietysti kurjaa katsottavaa siinä mielessä, että väestöllä on selvästi aika negatiivinen kuva siitä, miten hyvin kunnat ja hyvinvointialueet suoriutuvat tehtävistään.
Itä-Suomen yliopiston terveydenhuollon professorin Harri Hyppölän mukaan tulokset ovat hyvin linjassa aiempien kyselytutkimusten kanssa.
– Kyllä tämä vastaa sitä arkikokemusta, jota kuulee kentältä. Kansalaisten tyytymättömyys on merkittävää, ja hoitoon pääsyssä on ongelmia, mikä näkyy tässä datassa, hän sanoo Uutissuomalaiselle.
Hyppölän mukaan tilanne vaihtelee paljon hyvinvointialueiden välillä ja hoidon saatavuudessa on todella isoja eroja valtakunnallisesti.
Tietoykkösen toteuttamaan kyselyyn vastasi tuhat suomalaista 11.–19. helmikuuta. Kokonaistuloksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.