Uudenlaisilla lentokonemalleilla lentoliikenteen päästöjä voidaan laskea merkittävästi.
Suunnitteilla on lentokoneita, joissa siivet ja runko ovat sulautuneet kiinni toisiinsa. Rakenne vähentää polttoaineen kulutusta ja tarjoaa nykykoneita enemmän matkustajatilaa, kertoo CNN.
Osa uudenlaisia lentokoneita kehittävistä yhtiöistä lupaa leikata matkustajaa kohti koituvat päästöt jopa puoleen nykyisestä.
Erilaiset kokeilut runkoon sulautuvilla siivillä aloitettiin 1990-luvulla. Uudentyppisiä koneita kehittävän Natilus-yhtiön mukaan yhtenä sudenkuoppana kehitystyössä oli koneiden vakaus ja ohjattavuus. Yhtiön mukaan tietokoneiden kehitys auttaa ratkaisemaan ongelmia, jotka keskeyttivät kehityksen aiemmin.
Yhtiön mukaan runkomalli vähentää ilmanvastusta ja mahdollistaa kevyempien osien käytön koneessa. Laajempi runko mahdollistaa myös nykyistä monipuolisemman asettelun matkustamossa.
Natilus kuvailee, että lisätila mahdollistaisi uudenlaisen luksuksen tuomisen lentokoneisiin. Laajempi runko mahdollistaa yhtiön mukaan myös entistä useamman matkustajan kuljettamisen.
Ilmailuasiantuntija Gary Crichlowin mukaan suurten lentokonevalmistajien epäonnistumiset viime vuosina ovat avanneet mahdollisuuden uusille ideoille. Hän kuitenkin arvioi, että täysin uudenlaiset mallit tulevat kohtaamaan monia haasteita matkalla kaupallista käyttöä.
Muun muassa henkilökunnan koulutus ja uuden konemallin sovittaminen olemassa olevaan ilmailuinfrastruktuurin olisivat Crichlowin mukaan edessä, mikäli uudenlainen malli otetaan käyttöön.