Euroopan unionin parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta tukee talvimerenkulun huomioimista EU:n uudessa meriliikenteen polttoaineasetuksessa.
– Tämä on merkittävä saavutus, sillä komission alkuperäisessä asetuksessa talvimerenkulkua ei ole huomioitu, eikä myöskään valiokunnan vihreä raportööri ensin sitä sisällyttänyt omaan esitykseensä, sanoo kokoomuksen europarlamentaarikko Henna Virkkunen tiedotteessa.
Valiokunta äänesti kannastaan torstaina. Henna Virkkunen toimi teollisuusvaliokunnassa EPP-ryhmänsä neuvottelijana.
Neuvottelun tuloksena esitykseen sisällytettiin laskentakaava, jonka avulla jääluokitetut alukset pystyvät vähentämään päästöjen laskennassa ylimääräisen polttoainekulutuksen, joka niiden jääluokituksesta aiheutuu.
Teollisuusvaliokunnan kannassa Suomelle tärkeä kompensaatiomalli on pysyvä, eikä määräaikainen, kuten torstaina kokoontuneet EU-liikenneministerit linjasivat.
Talvimerenkulun kohtalo on Suomen elinkeinoelämän kannalta keskeinen. Liikenne- ja viestintäministeriön arvion mukaan siitä koituisi 20–50 miljoonan euron kustannusten kasvu vuoteen 2030 mennessä, mikäli talvimerenkulkua ei otettaisi erikseen huomioon sääntelyssä.
Henna Virkkusen mukaan tällä olisi huomattavia negatiivisia vaikutuksia suomalaisten yritysten kustannustasolle ja kilpailukyvylle.
– Jo sisämarkkinoiden toimivuuden kannalta on välttämätöntä, että EU-jäsenmaita ja niissä toimivia yrityksiä ei aseteta epäedulliseen kilpailuasemaan niiden maantieteellisten olosuhteiden vuoksi, Virkkunen toteaa.