– Työmatkaliikennettä ei tule jarruttaa kasvualueella. Kehyskuntien asukkaille bulevardit merkitsevät väistämättä ruuhkaisia ja pidempiä työmatkoja. Esimerkiksi Tuusulanväylän muuttaminen bulevardiksi tarkoittaisi, että matelua olisi luvassa aina Kehä I:lle asti. Eikä sitäkään ole arvioitu, miten bulevardin ruuhkat heijastuisivat muille sisääntuloväylille, kansanedustaja ja Uudenmaan liiton puheenjohtaja Outi Mäkelä (kok.) sanoo tiedotteessaan.
Kaupunkibulevardit tarkoittavat kaupungin sisälle tulevien moottoriteiden muuttamista asuinkaduiksi, ajokaistojen poistamista ja nopeusrajoitusten laskemista 50 kilometriin tunnissa.
Helsingin strategiaehdotuksen mukaan ensimmäiset kaupunkibulevardit ovat tulossa Tuusulanväylälle ja Vihdintielle ja sen jälkeen laajemminkin sisääntuloväylille.
Outi Mäkelän mukaan hankkeisiin liittyy paljon epävarmuutta ja avoimia kysymyksiä.
– Esimerkiksi hankkeen kalleus, kehyskuntien ja niissä asuvien ihmisten mielipiteet on sivuutettu täysin. Lisäksi bulevardisoinnin laajempia vaikutuksia ei ole selvitetty tarpeeksi.
Outi Mäkelä vetoaa Helsingin seudun kauppakamarin arvioon, jonka mukaan helsinkiläiset yritykset ovat huolissaan bulevardisoinnin vaikutuksista saavutettavuuteen ja että sujuvan ajoneuvoliikenteen edellytyksiä on heikennetty selvittämättä päätösten vaikutusta.
Kauppakamari kritisoi maanantaina Helsingin liikennepolitiikkaa. Kauppakamarin mukaan pääsyä kaupunkiin autolla on vaikeutettu dramaattisesti.
Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaava johtaja ja entinen kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Tatu Rauhamäki totesi Helsingin Uutisille, että vihreät käyttäytyy liikenneasioissa kuin Helsingin suurin puolue.
Liikennevirasto on Outi Mäkelän mukaan todennut, että tärkeimpiä moottoritiemäisiä väyliä ei saa purkaa ja rakentaa kaupunkibulevardeiksi. Mäkelä muistuttaa, että Helsingin sisääntuloväylien kantokyky tulee olemaan koetuksella seuraavina vuosikymmeninä ilman bulevardien rakentamistakin.
– Helsinki on asettanut strategiseksi visiokseen olla maailman toimivin kaupunki. Olisiko sisääntuloteiden tukkiminen tätä? Suomen kaltaisessa pienessä maassa ei ole varaa eristäytyä ja ryhtyä rakentamaan alueellisia kuplia.
Mäkelän mukaan on kaikkien etu, että liikkuminen Helsingin ja ympäryskuntien välillä on sujuvaa.