Täyssähköautojen renkaanvaihto vaatii renkaiden vaihtoa tekeviltä yrityksiltä erityistä osaamista ja tietynlaista laitteistoa, kertoo Helsingin Sanomat.
Haasteita aiheuttaa muun muassa auton nostaminen. Täyssähköautot ovat akkujensa vuoksi hyvin painavia. Tunkin asettaminen sähköauton alle vaatii tarkkuutta, sillä akkukotelo on vaarassa vaurioitua, mikäli tunkin asettaa sen alle. Apuna auton nostamiseen voi käyttää auton valmistajalta tilattavia kumisia nostotyynyjä helpottamaan nostamista.
Myös ilmajouset vaikeuttavat nostamista, sillä auto hakeutuu tasapainoon jousituksen avulla eikä tällöin välttämättä nouse ilmaan. Ilmajousituksia löytyy nykyään myös monesta polttomoottoriautosta.
Kaikki renkaiden vaihtoa tekevät yritykset eivät vaihda renkaita täyssähköautoihin, sillä se vaatii erityisosaamista ja sähköautoille sopivia laitteita. Täyssähköauton omistajan kannattaakin etukäteen selvittää renkaidenvaihtoaikaa varatessaan, onko kyseisessä paikassa sopivat laitteet renkaiden vaihtoon.
Roihupellon Rengas oy:n myyjä Juuso Alanen ei suosittele vaihtamaan sähköauton renkaita itse.
– Siinä on niin monta asiaa, jotka voivat mennä mönkään, Alanen sanoo Helsingin Sanomille.