Suomessa Kiinaan avattiin 2017 raideyhteys, kun ensimmäinen konttijuna matkasi Kouvolasta Xi'aniin noin kymmenessä päivässä. LEHTIKUVA / HANDOUT / TARJA HURTTA

Venäjä takavarikoi massoittain kiinalaista rahtia, liikenne romahti

Kiinalaiset rahtiyhtiöt ovat menettäneet luottamuksensa raideyhteyteen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjän asettamat rajoitukset kaksikäyttötuotteiden kuljetuksille sen alueen läpi ovat johtaneet junarahtiliikenteen romahtamiseen Kiinasta Eurooppaan. Tuotteiden massatakavarikoinnit, joihin kiinalaiset tavarantoimittajat eivät olleet varautuneet, osoittivat oikeaksi Pekingin jo aiemman strategian olla nojautumatta pelkästään Venäjään vaan etsiä sen ohittavia kauppareittejä.

Rahdin volyymit mannertenvälisellä raideyhteydellä ovat South China Morning Postin teollisuuslähteiden mukaan laskeneet jo kuukausien ajan sen jälkeen, kun Venäjä aloitti takavarikoinnit ja kiinalaiset logistiikkayhtiöt menettivät luottamuksensa raideyhteyteen. Shanghailaisen rahtiyrityksen Air Sea Transportin toimitusjohtajan Andrew Jiangin mukaan tuotteita ei ole juuri uskallettu lähettää rautateitse marraskuusta asti.

Moskova kielsi lokakuussa monien tuotteiden kuljetukset keskittyen kaksikäyttötuotteisiin, joita Ukraina voisi teoriassa käyttää asetuotannossa. Takavarikoinneilla Venäjä myös sai käsiinsä tuotteita, joiden viennin Venäjälle lännen kaksikäyttötuotteille asettamat pakotteet ovat estäneet. Uusi kielto vaikutti tuhansiin Kiinasta rautateitse Eurooppaan lähetettyihin kontteihin. Moni kiinalainen rahtiyhtiö kuuli kiellosta vasta viikkojen kuluttua, jolloin Venäjän viranomaiset olivat takavarikoineet jo massiivisia määriä niiden rahtia. Venäjän halki Euroopan markkinoille kulki noin 80 000 konttia kuukaudessa.

Kielto iski myös venäläisiin tuontiyrityksiin, koska kiinalaiset toimittajat ovat alkaneet kieltäytyä myös enimmäkseen harmittomien tuotteiden, kuten metallin, hitausmateriaalien, kiinnittimien ja lentokoneiden osien lähettämisestä.

Maaliskuun alussa Kiina ja Kazakstan avasivat uuden rautatieyhteyden, joka mahdollistaa Venäjän ohittamisen. Reitti kulkee Turkmenistanin, Iranin ja Turkin kautta Eurooppaan. Kiina on kehittämässä myös kahta muuta reittiä Keski-Aasian tasavaltojen kautta. Vuonna 2023 sovittiin rautatieyhteydestä, joka kulkee Kazakstanista Kaspianmeren yli Azerbaidžaniin ja sieltä Georgiaan. Viime vuonna hyväksyttiin rautatieyhteys Kirgisian ja Uzbekistanin kautta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS