Venäjä yrittää lobata Yhdysvaltoja avaamaan ilmatilansa matkustajalentokoneilleen osana Ukrainan tulitaukoneuvotteluja, kertoo Politico.
Hankkeen esteenä on kuitenkin Eurooppa, jota ilman lentoreitit Venäjältä Yhdysvaltoihin eivät ole mielekkäitä.
– Ensinnäkin, EU:n Venäjän-vastaiset pakotteet pysyvät tiukasti, ja ne sisältävät lentokiellon venäläiskoneille EU:n ilmatilassa, sanoo eräs nimettömänä pysyttelevä EU-komission virkamies Politicolle.
Lisäksi kyseinen virkamies totesi venäläiskoneisiin liittyvän ”merkittäviä turvallisuuskysymyksiä”, koska ”ei ole tiedossa, kuinka hyvin Venäjän lentoliikenteen toimijoita ja palveluita on ylläpidetty viimeisen yli kolmen vuoden aikana, mikä kyseenalaistaa Venäjän lentokaluston lentokelpoisuuden”.
Helmikuusta 2022 lähtien venäläiskoneilla on ollut Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen alueilla lento- ja laskeutumiskielto. Lisäksi läntiset lentokonevalmistajat, kuten Boeing ja Airbus, eivät toimita venäläiskoneille varaosia tai huoltoa.
– Tämän seurauksena Venäjän kotimaan markkinoilla käytettäviin koneisiin asennetaan erittäin todennäköiseti väärennettyjä osia. Näiden koneiden kaupallisten lentojen salliminen Eurooppaan ei olisi ainoastaan turvatonta, vaan myös tuottaisi riskin väärennettyjen osien päätymisestä unionin alueelle, vahvistaa lentoturvallisuuteen erikoistuneen SIG Aviation-yhtiön johtaja Sander Starreveld julkaisulle.
Lisäksi venäläisen ilmailun, esimerkiksi kansallisen lentoyhtiön Aeroflotin, tulisi kerralla ajanmukaistaa kalustonsa vastaamaan Euroopan lentoturvallisuusjärjestö EASA:n tämänhetkisiä turvallisuusvaatimuksia, mikä olisi työlästä ja aikaavievää.
Kaiken lisäksi Venäjä varasti eli ”kansallisti” läntisiltä lentokonevuokraajilta vuokraamansa lentokoneet kolme vuotta sitten.
– Osa lentokoneista voitaisiin takavarikoida heti niiden laskeuduttua Eurooppaan, koska Venäjä yksipuolisesti kansallisti vuokraamansa koneet. He ovat valtavasti velkaa läntisille vuokrayhtiöille, joiden oletetaan pyrkivän saamaan omaisuuttaan takaisin mahdollisimman paljon, toteaa Starreveld.
Venäjä näkee Yhdysvalloissa mahdollisuuksia periksiantoon
Näistä seikoista huolimatta Venäjä vaatii suorien lentojen palauttamista Yhdysvaltoihin ehtona millekään sopimukselle taistelujen lopettamiseksi. Aselevosta tulisi seurata ”Aeroflotia koskevien pakotteiden purkaminen” sanoi Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov 11. huhtikuuta.
– Amerikkalaiset pohtivat sitä, mutta tähän mennessä emme ole nähneet vastavuoroista liikettä, sanoi Lavrov.
Aiemmin tällä viikolla venäläiset tarjoutuivat ostamaan Boeing-koneita Yhdysvalloissa olevista jäädytetyistä varoistaan osana tulitaukoa. Tähän mennessä Donald Trumpin hallinto ei ole purkanut yhtäkään pakotetta, mutta Kreml näkee toivonpilkahduksia. Maaliskuussa Venäjällä toimivan Amerikkalaisen kauppakamarin johtaja Robert Agee vaati julkisesti purkamaan lentoliikennettä koskevat pakotteet.
– Venäjällä on suuri määrä läntisiä lentokoneita, pääasiassa Boeingin. Uskomme, että meidän tulisi tarjota varaosia ja huoltoa niille, joten yritämme saada nämä pakotteet puretuiksi. Tämä perustuu enemmän humanitääriseen kuin kaupalliseen tarpeeseen, koska pääasiassa tavalliset kansalaiset kärsivät tästä, sanoi Agee venäläiselle kauppalehdelle RBK.
Politico arvioi, että mahdolliset amerikkalaishelpotukset venäläiselle lentoliikenteelle lisäisivät painetta eurooppalaisille lentoyhtiöille, jotka ovat pitkään valittaneet Venäjän valtavan ilmatilan kiertämisestä koituvia kustannuksia Aasian lennettäessä. Kiertotarve taas on antanut etulyöntiaseman kiinalaisille lentoyhtiöille Aasian-reiteillä.
Julkaisun haastattelema komission virkamies katsoo kuitenkin Venäjän ilmatilan olevan ”ongelmallinen”. Esimerkiksi viime jouluna Venäjän ilmatorjuntaohjus pudotti Azerbaidžanin kansallisen lentoyhtiön matkustajakoneen, mikä sai EASA:n ohjeistamaan kaikkia yhtiöitä välttämään läntisen Venäjän ilmatilaa.