Venäjän matkustajakoneiden määrän ennustetaan puolittuvan 2026. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Venäjältä loppuvat matkustajakoneet

Kazakstania huudetaan apuun oman lentokonetuotannon sakatessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kreml etsii apua ”ystävällisistä” maista järjestelemään Venäjän kotimaan matkustajalentoliikenteen, koska maan lentoyhtiöiltä uhkaa loppua koneet. Venäjän liikenneministeriö neuvottelee liikenneministeri Roman Starovoitin mukaan Kazakstanin lentoyhtiöiden lentojen ulottamisesta Venäjälle.

Hänen mukaansa tämä koskisi niin sanottua kabotaasikuljetuksia, jossa ulkomainen lentoyhtiö operoi maan sisäisiä lentoja. Tällä hetkellä Venäjällä vain kotimaisilla lentoyhtiöillä on tämä oikeus.

– Kabotaasikuljetusten sallimista mietitään konelaivaston vähyyden takia, Starovoit selitti. Hän kertoi, että neuvotteluja on käynnissä myös muiden maiden kanssa, mutta ei nimennyt niitä.

Ennen hyökkäyssodan alkua Venäjän lentoyhtiöillä oli 850 konetta, mutta jo vuoden 2023 alkuun mennessä konelaivasto oli konsulttiyhtiö Oliver Wymanin mukaan kutistunut 736 koneeseen. Pakotteiden takia uusien koneiden ja koneiden varaosien vähyyden takia yhtiö ennustaa konelaivaston puolittuvan vuoden 2026 loppuun mennessä.

Kiihtyvä ulkomailla valmistettujen koneiden poisto käytöstä alkaa vuonna 2025, koska ne tarvitsevat ”suuria korjauksia”, mistä Rostecin toimitusjohtaja Sergei Tšemesov varoitti Vladimir Putinia viime vuonna.

Kreml suunnitteli korvaavansa ulkomaiset koneet kotimaisilla käynnistäen kunnianhimoisen ilmailuteollisuuden kehitysohjelman. Sen piti saavuttaa neuvostoaikoihin verrattavissa oleva ennätystuotanto vain kahdessa vuodessa: 120 konetta vuodessa vuoteen 2026 mennessä, 200 konetta vuodessa seuraavat kaksi vuotta ja yli 230 konetta vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

Ohjelman mukaan lentoyhtiöiden piti saada viime vuonna kaksi Suhoi Superjetiä ja kolme Tupolev Tu-214:ää ja kuluvana vuonna 20 Superjetiä ja 7 Tu-214:ää sekä syöttöliikenteeseen kuusi Irkut MS-21- ja kaksi Iljušin Il-114-300 -konetta. Todellisuudessa Venäjän lentokoneteollisuus tuotti vain kaksi Tu-214:ää ja yhden Il-96-300:n, minkä vuoksi hallitus leikkasi ohjelmaa radikaalisti.

Nyt vuonna 2025 on määrä tuottaa vain 20 konetta aiemman 82 koneen sijasta. Vuoden 2026 tavoite on pudotettu 120:stä 97 koneeseen ja vuoden 2027 tavoite 180:stä 140 koneeseen. Ensimmäinen varapääministeri Denis Manturov varoitti syyskuussa, että ohjelmaa voidaan joutua rukkaamaan jälleen ensi vuonna.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)