Vähän aikaa sitten valtionkorporaatio Rostehin toimitusjohtaja Sergei Tšemezov myönsi, että vähintään 200 matkustajakonetta poistuu Venäjän lentoyhtiöiden konelaivastosta vuoteen 2030 mennessä. Sitäkään Venäjän lentokoneteollisuus ei pysty korvaamaan. Todellisuudessa tilanne voi olla paljon pahempi.
Venäjän matkailuteollisuuden liiton varajohtaja Dmitri Gorinin mukaan lentoyhtiöillä on yhteensä jäljellä enää noin 800 matkustajakonetta. Hänen mukaansa jopa 100 konetta poistuu käytöstä vuodessa, koska niitä ei pystytä enää korjaamaan.
– Pakotteita ei ole vielä poistettu, ja konekato on merkittävä: viime vuonna 58 konetta asetettiin lentokieltoon. Ensi vuosi on yhä normaali, mutta konepula iskee [lentoliikenne]alaan rajusti vuonna 2027, Gorin sanoo.
Hänen mielestään pakotteiden poistumista on turha odottaa. Hän ennustaa, että nykyisellä koneiden poistumistahdilla konelaivastojen ja reittien palauttaminen kestää vuosia. Vain puolet 800 koneesta soveltuu kansainvälisille lennoille. Hän näkee ainoaksi toivoksi sen, että ulkomaisten lentoyhtiöiden osuus Venäjän markkinoista kasvaa yhä nykyisestä 40 prosentista.
Tilauslentoyhtiöt joutuvat jo nyt turvautumaan ulkomaisiin lentoyhtiöihin Aasiasta, Lähi-idästä ja Afrikasta. Aiemmin moskovalainen lentokonesuunnitteluyritys Aeroprogress varoitti lentomatkustamisen vähenemisestä vuonna 2025 konepulan takia. Heidän ennusteensa mukaan kotimaan lennot vähenevät 6,1 prosenttia ja ulkomaan lennot 6,7 prosenttia. Jopa Rosaviatsija odottaa lentoliikenteen vähenevän kuluvana vuonna.
Sen jälkeen kun Vladimir Putin päätti aloittaa hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan Venäjän lentoyhtiöt eivät ole pystyneet korvaamaan konelaivastojaan ulkomaisilla koneilla ja varaosienkin saatavuus vaikeutui merkittävästi. Lisäksi Airbus ja Boeing lopettivat teknisen tuen antamisen lentoyhtiöille. Tämä on johtanut lentoyhtiöissä koneiden purkamisiin eli kannibalisointiin varaosien saamiseksi, koska 90 prosenttia matkustajalentoliikenteestä hoidetaan yhä ulkomaisilla koneilla. Suurin osa kotimaistenkin koneiden toimivuudesta on läntisten komponenttien varassa.
Nimettöminä esiintyneet ilmailuteollisuuden venäläiset asiantuntijat kertoivat Radio Libertylle, että Venäjän siviililentoliikenne lähestyy kriittistä pistettä. Heidän mukaansa suurimmalle osalle kotimaisten lentoyhtiöiden koneista vuosi 2025 on viimeinen käyttövuosi.
Venäjän johto on luvannut ratkaista ongelman ja tuottaa lähes 1000 kotimaista matkustajakonetta vuoteen 2030 mennessä. Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuitenkin valmistunut vasta seitsemän konetta, jotka nekin koottiin käyttäen ulkomaisten koneiden varaosavarastoja.