Venäjän medioiden saamien tietojen mukaan Kiina ilmoitti venäläisille lentoyhtiöille maaliskuun alussa, ettei se enää toimita niille matkustaja- ja rahtikoneiden varaosia. Jos se olisi jatkanut varaosien toimittamista, se ei pian itse saisi niitä Boeing- ja Airbus-koneisiinsa.
Vuosi sitten Venäjän presidentti Vladimir Putin lupasi maan lentokoneteollisuuden rakentavan suuren määrän liikennelentokoneita viittä eri mallia, mutta siitä ei ole mitään merkkejä. Venäläisen lyhyen matkan Suhoi Superjet 100 -koneiden moottorit, jotka on valmistettu ranskalaisen Snecman ja venäläisen NPO Saturnin yhteistyönä, piti korvata kokonaan venäläisillä moottoreilla.
Novaya Gazetan haastatteleman venäläisen lentokapteeni Andrei Litvinovin mukaan uusi moottori on luvattu sertifioida vuonna 2024, mihin hän ei itse usko.
Vaikka se toteutuisi, Superjet on kuitenkin koottu 70-prosenttisesti ulkomaisista osista, joita ei saada mistään. Litvinov toteaa sarkastisesti, että jos kotimaassa ei osata valmistaa edes nauloja, miten osattaisiin korvata 70 prosenttia lentokoneen osista kotimaisilla osilla? Varaosia ja komponentteja on saatava ulkomailta.
Venäjän oma lentokonetuotanto ei riitä kotimaiseen kysyntään: keskipitkän matkan Tupolev Tu-214 -koneita valmistuu kolme konetta vuodessa ja pitkän lentomatkan Iljušin Il-96 -koneita kaksi tai kolme vuosikymmenessä.
Lentoliikenteen tilannetta Venäjällä kuvastaa se, että maan ilmailuviranomainen antoi tammikuussa luvan kannibalisoida osia toisista koneista varaosien puutteen takia, vaikka viime heinäkuussa EU ja Yhdysvaltain valtionvarainministeriö helpottivat pakotteita Venäjän ilmailua vastaan lentoturvallisuuden takia. Sen jälkeen Venäjä on Litvinovin mukaan saanut joitain varaosia Euroopasta ja joitain Iranista.
Itsenäisten valtioiden yhteisön ilmailukomitea IAC:n mukaan vuonna 2021 Venäjällä sattui 31 lento-onnettomuutta, viime vuonna 37 onnettomuutta ja alkuvuoden 2023 kahden ja puolen kuukauden aikana neljä onnettomuutta. Silti Litvinovin mukaan lentäjä ei koskaan nouse rikkinäiseen koneeseen.
Kun koneiden navigointijärjestelmät alkavat rikkoutua, venäläispilotit ovat ilmoittaneet alkavansa lentää jälleen karttojen perusteella. Litvinovin mukaan se oli helppoa takavuosikymmeninä, kun koneita oli samalla alueella kymmenen, nyt niitä voi olla sata, jolloin tarkka navigointi on todella tärkeää.
Koska lentojen määrä on vähentynyt – esimerkiksi Aeroflotilla noin 40 prosenttia – kokeneita lentäjiä irtisanotaan. Samaan aikaan yhtiön lentäjäkoulutuksesta on valmistunut 400 uutta lentäjää, joista kellekään ei ole töitä.
Muilla lentoyhtiöillä menee Litvinovin mukaan vielä huonommin. Kokeneet lentäjät hakeutuvat ulkomaille, mutta vastavalmistuneet eivät saa työkokemusta, jotta voisivat lähteä ulkomaisiin lentoyhtiöihin.
Jos varaosapula Venäjällä jatkuu, on lentoliikenteen pysähtyminen vain ajan kysymys. Jos vuosikymmenien aikana Venäjän lentoliikenteessä saavutettu kehitys romahtaa, sitä on Litvinovin mukaan hyvin vaikeaa, jopa mahdotonta rakentaa enää entiselleen.