Kansanedustaja, sotatieteiden tohtori ja kyberturvallisuuden työelämäprofessori Jarno Limnellin (kok.) mukaan kaapelin katkeaminen ei ole pahinta mitä Venäjä voi Itämerellä saada aikaan. Hän uskoo, että jos Venäjä haluaa nyt hakea pelikirjansa mukaista konfliktia, sillä on siihen useita vaihtoehtoja
– Keinovalikoima ulottuu lentoliikenteen provokaatioista täysimittaiseen ympäristötuhoon, eivätkä ne ole edes lainkaan mahdottomia. Realisti varautuu pahimpaan, Limnell arvioi julkaisussaan X-viestipalvelussa.
Hän maalaa kaksi esimerkkiä.
– 1. Tankkeria saattava sotilasalus ajautuu konfliktiin toisen maan aluksen kanssa 2. Venäläinen alus “vaurioituu” ja Venäjä saa tekosyyn tunkeutua sinne, minne se ei kuulu.
Hän pitää skenaarioita varsin mahdollisina.
– Ensimmäinen skenaario ei ole kaukaa haettu: jatkossa Venäjän merikuljetuksia tullaan varmasti rajoittamaan, minkä vuoksi sen aluksilla tullaan näkemään saattajia. Jälkimmäinen kuulostaa Ilkka Remekseltä, mutta on sitäkin helpompi toteuttaa: riittää, kun jokin alus ”vikaantuu”.
Venäjä voisi Jarno Limnellin mukaan myös halutessaan aikaansaada suuren luokan ympäristökatastrofin. Tätä kansanedustaja kuitenkin luonnehtii ennennäkemättömäksi.
– Se voisi vedota lähialueidensa intresseihin ja oikeuttaa osallistumisensa katastrofin torjuntaan joko yleisillä tai muiden aluevesillä – tai jopa toisen suvereenin valtion maaperällä.
– Suomen ja muiden Itämeren alueen länsimaisten demokratioiden on syytä varautua myös tällaiseen ei-sotilaalliseen uhkaan, on se sitten öljytankkeri tai ”siviili”-ilmailun ”häiriö”.
Jarno Limnell nostaa esiin myös Ahvenanmaan tilanteen. Hän muistuttaa Ruotsin pohtivan samaa Gotlannin näkökulmasta.
– Kaliningrad on kumpaakin saarta kovin, kovin lähellä. Venäjän laivat tuppaavat uppoamaan ja koneet lentämään ilman transponderia, Limnell huomauttaa.
Kansanedustaja korostaa, että turhia uhkia ei tule luoda, mutta pahimpaan on syytä varautua.
– Uudenlaisia uhkia nousee ja niihin varauduttava ennakoivasti. Erityisesti ympäristökatastrofit ovat sellaisia, joiden tarkoituksellinen aiheuttaminen olisi Suomen ja Pohjois-Euroopan turvallisuusympäristössä uutta.
Kaapelirikot puhuttavat paljon. Kaapelin katkeaminen ei kuitenkaan ole pahinta, mitä Venäjä voi Itämerellä tehdä. Keinovalikoima ulottuu lentoliikenteen provokaatioista täysimittaiseen ympäristötuhoon, eivätkä ne ole edes lainkaan mahdottomia. Realisti varautuu pahimpaan.
Ketju:
— Jarno Limnell (@JarnoLim) December 28, 2024