Aeroflotin koneita Moskovan Šeremetjevon kentällä 2014. / LEHTIKUVA / TIMO JAAKONAHO

Venäläiset koneet hajoavat: Tuulilasi halkesi ilmassa

Lentäjät jatkoivat matkaa Novosibirskiin rikosta huolimatta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Aeroflotin lentokoneesta halkesi tuulilasi kesken matkan, kertovat venäläiset mediat lähteenään ilmailukanava Aviaincident.

Aeroflotin lento B738 oli sunnuntaina matkalla Moskovasta Krasnojarskiin, kun sen henkilökunta ilmoitti Novosibirskin alueen lennonjohtoon, että koneen tuulilasi oli halki. Kone oli tuolloin noin 3000 metrin lentokorkeudessa. Lentäjät päättivät jatkaa rikkinäisellä tuulilasilla noin 800 kilometrin matkan Krasnojarskiin.

Aeroflot käytti lennolla Boeingin 737-800-konetta. Länsimaiset, Venäjälle ja venäläisille yhtiöille liisatut koneet määrättiin takavarikoitaviksi Venäjältä pian sen jälkeen, kun Venäjä oli hyökännyt Ukrainaan talvella 2022. Koneita oli tuolloin noin 500. Ratkaisuksi Venäjän presidentti Vladimir Putin keksi ”kansallistaa” nämä lentokoneet, eli käytännössä Venäjän valtio varasti ne.

Koneiden huoltoa ja varaosien toimittamista säätelevät kansainväliset pakotteet, joten varaosien hankkimiseksi Venäjä kiertää pakotteita ahkerasti. Se ei kuitenkaan tarkoita, että lentokoneiden huolto ja varaosien saanti toimisi moitteetta. Päinvastoin: erilaisia vikaantumisia tapahtuu harva se päivä.

Venäläinen uutissivusto Lenta huomauttaa, että viimeksi viime viikolla Azimuth-lentoyhtiön lennolla Moskovasta Pietariin laskuntelineet eivät sulkeutuneet, ja lento palasi takaisin Moskovaan. Tuolloin käytössä oli venäläinen kone Suhoi Superjet 100, mutta Boeingin 737-800-koneella oli laskutelineongelmia joulukuun puolivälissä Nordstar-yhtiön lennolla Moskovasta Sotšiin.

Myös vähenevä lentokonekanta tuottaa Venäjälle yleisemmin ongelmia, kun uusia koneita ei pystytä tuottamaan riittävään tahtiin. Venäjä on maantieteellisesti valtava, ja monet sen alueet ovat riippuvaisia sisäisestä lentoliikenteestä.

Venäjän mediassa on keskusteltu keinoista, joita Venäjän hallitus ja lentoyhtiöt voisivat ottaa käyttöön tällaisessa tilanteessa, jossa koneiden ja kotimaan lentojen määrä jatkuvasti vähenee. Yksi niistä on ulkomaisten lentoyhtiöiden päästäminen Venäjän kotimaan lentoliikenteeseen. Lokakuussa liikenneministeri Roman Starovoit sanoi, että Venäjä voisi neuvotella aiheesta ystävällisten maiden, kuten Kazakstanin, kanssa.

Lue myös:

Suomi ja EU kielsivät lentoyhtiön: taustalta paljastuvat pitkät lonkerot Venäjälle

Tasavallan presidentti MTV:lle: Venäjä voi lennättää itärajalle tuhansia siirtolaisia alle kahdessa päivässä

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)