Venäläisvalmisteiset matkustajan istuimet, joilla on tarkoitus korvata Suhoi Superjet 100 -matkustajakoneiden tuontitavaraa olevat ja pakotteiden alaiset istuimet, on hylätty testeissä jo kahdesti, kertoo aiheesta Telegramissa raportoinut Aviatorštšina. Kotimaiset istuimet eivät läpäisseet ylikuormitustestiä.
Testissä istuimet itse eivät hajonneet, mutta niille asetetut testinuket menivät poikki. Selkärankaan kohdistunut paine ylitti istuimen suunnittelu- tai materiaalivirheen takia raja-arvon 66 prosentilla.
Nukkejen selkärankaan kohdistui 1 130 kilogramman paine, kun sallitun raja oli 680 kiloa. Istuimet epäonnistuivat Aviatorštšinan mukaan samassa testissä viimeksi joulukuussa, jolloin testinuket katkesivat istuimeen kohdistuneessa vaakasuorassa 16 G:n iskussa.
Tilanteesta perillä oleva Aviatorštšinan lähde selventää, että istuinten valmistaja OKB Aerospace Systems on todennäköisesti käyttänyt huonolaatuisia materiaaleja, jotka eivät täytä GOST-standardeja.
Yhtiö on osa Promtech Holdingia, jonka pääomistaja on Venäjän valtioduuman rahoitusmarkkinakomitean johtaja Anatoli Aksakov.
Yrityksen tuotantolaitos sijaitsee Volgan varrella Uljanovskissa.
Istuimet ovat vain yksi osa laajempaa ongelmaa, joka liittyy SSJ 100 -matkustajakoneiden tuontiosien korvaamiseen. Vuoteen 2030 mennessä Venäjällä pitäisi valmistaa yli 140:tä erilaista osaa tai komponenttia. Konetyypin varsinainen Akilleen kantapää on venäläinen PD-8-moottori, joka pitäisi sertifioida alkaneen vuoden loppuun mennessä.
Lisäksi ongelmia on tuottanut konetyypin navigaatiotietokanta sen jälkeen, kun sen ohjelmiston ranskalainen valmistaja Thales poistui Venäjältä. Pietarilaisen Avia-Briefing-yhtiön puutteellinen tietokanta on osoittautunut puutteelliseksi. Aviakompanija Rossija halusi korvata sen Ilmailutietokeskus TsAI:n tietokannalla, mutta koneen valmistaja Irkut kieltäytyi asentamasta sitä.