Suomenlahdella seilaa Verkkouutisten selvityksen mukaan Viron lipun alla olevia tankkereita, jotka käyvät säännöllisesti Pietarissa ja matkaavat sieltä Suomen ja Viron satamiin.
Selvityksen perusteella laivoja operoivien yhtiöiden taustalla on ainakin yksi henkilö, joka toimii venäläisen öljyn ”pesemisestä” Viron mediassa syytetyssä yhtiössä. Venäjältä tulevien tankkereiden toiminta on herättänyt Verkkouutisten saamien tietojen mukaan keskustelua merenkulkijoiden parissa.
Laivaliikennetietojen mukaan säiliöalukset ovat toistuvasti kiinnittyneet Vuosaaressa, Hangossa ja Naantalissa rahti- ja matkustajaliikennevarustamo Finnlinesin alusten kylkeen niiden saapuessa satamiin.
Virolaistankkerit ovat Crystalwater ja Skorpion. Laivarekisterin mukaan alukset omistaa virolainen yritys Skorp-Shipping Oü. Verkkouutiset selvitti Viron yritysrekisteristä, että yrityksellä on sama toimitusjohtaja kuin virolaisella laivojen tankkausta harjoittavalla Marine Energy Solutions (MES) -yrityksellä.
Sama yritys on Ruotsin TV4-kanavan jutun mukaan myynyt laivayhtiöille venäläistä öljyä myös Ukrainan sodan syttymisen jälkeen. MES:n kerrottiin tankanneen Viking Linen alusta venäläisellä öljyllä. Lisäksi virolainen Delfi uutisoi syyskuussa otsikolla Viro pesee venäläistä laivojen polttoainetta maailmalle, että MES on pyytänyt Viron ulkoministeriöltä poikkeuslupaa venäläisen polttoaineen maahantuonnin jatkamiselle.
Verkkouutiset kysyi Finnlinesilta kommentia muun muassa siihen, että selvityksen perusteella yhtiön aluksia tankataan kyseisistä virolaistankkereista venäläisellä polttoaineella. Finnlines ei vastannut suoraan kysymyksiin eikä kiistänyt venäläisen polttoaineen käyttöä.
Vastauksessaan yhtiö totesi vain, että ”Finnlines noudattaa kansallista lainsäädäntöä sekä EU:n ja kansainvälisen merenkulun säännöstöjä. Tämä koskee myös pakotteita, joita seurataan tarkasti ja Finnlines soveltaa pakotelistoja kaikkeen listoilla olevaan liikenteeseen, lippuihin, yrityksiin ja henkilöihin.”
Laitonta venäläisen polttoaineen käyttö ei ole. Eurooppa-neuvoston kesäkuussa hyväksymä pakotepaketti kielsi raakaöljyn ja tiettyjen öljytuotteiden oston, tuonnin tai siirron Venäjältä EU:hun. Rajoituksia sovelletaan kuitenkin asteittain eli kuuden kuukauden kuluessa raakaöljyn osalta ja kahdeksan kuukauden kuluessa muiden jalostettujen öljytuotteiden osalta. Neuvoston kotisivuilla julkaistujen tietojen mukaan suurin osa Venäjältä peräisin olevasta öljystä toimitetaan EU:hun meritse ja rajoitukset kattavat lähes 90 prosenttia Venäjältä Eurooppaan tuodusta öljystä vuoden loppuun mennessä.
Tankkerit käyvät säännöllisesti Pietarissa
Verkkouutisten tutkimat laivojen liikennetiedot näyttävät, että Crystalwater ja Skorpion käyvät säännöllisesti Venäjällä Pietarin satamassa, josta ne matkaavat Suomeen ja Viroon.
Data osoittaa myös tankkereiden aikataulujen ja liikkeiden menevän yhteen Finnlinesin laivojen kanssa.
Esimerkiksi 19.9.2022 Finnlinesin omistama Finnmill saapui päivällä Hangon satamaan. Tankkeri Crystalwater asettui aluksen kylkeen aamuyöllä noin kolmen aikoihin. Noin seitsemältä aamulla Finnlinesin Finnsea saapui satamaan, ja virolaistankkeri siirtyi tämän aluksen viereen.
Crystalwater saapui Hangosta Vuosaareen satamaan 20.9. alkuillasta. Finnlinesin Finnmaid saapui satamaan seuraavana päivänä aamukuuden aikoihin, jolloin tankkeri siirtyi omalta satamapaikaltaan lähes välittömästi aluksen kylkeen. Sama kuvio toistui seuraavana päivänä, kun Finnstar saapui satamaan varhain aamulla.
Edellä kuvattu toiminta on vain yksittäinen esimerkki tankkereiden jatkuvasta liikennöinnistä Suomenlahdella. Tiedot käyvät ilmi Marine Traffic -palvelusta.
Tankkereiden liikkeistä uutisoitu muuallakin Euroopassa
Verkkouutiset on kertonut aiemmin, kuinka venäläistä öljyä tai öljytuotteita kuljetetaan pakotteista huolimatta yhä Euroopan unionin alueelle.
Radio Free Europen tutkimukseen perustuvan jutun mukaan yksi keino on ollut se, että Venäjän satamasta lähtenyt tankkeri pysähtyy Mustallamerellä Romanian edustalle. Siellä öljy lastataan uudelleen EU-maan lipun alla kulkeviin aluksiin. Näin öljy saadaan toimitettua Euroopan maiden satamiin, joihin venäläisaluksilla ei ole pakotteiden takia enää asia.
Toisessa keinossa venäläiset hyödyntävät Liberian lipun alla kulkevaa ja Romanian edustalle pysähtynyttä raakaöljytankkeria, jota venäläiset täyttävät säännöllisesti. Tankkerista öljyä ja öljytyotteita siirretään ketjuttamalla aluksiin, jotka saavat kulkea Euroopan satamiin.
LUE LISÄÄ:
Näillä tempuilla Venäjän öljytankkerit kiertävät pakotteita (VU 9.9.2022)