Viimeinen sotalentäjä Mauri Maunula on menehtynyt 103 vuoden iässä 14. syyskuuta, kertoo Lentoposti.
Maunula tunnettiin liikenne-, tiedustelu- ja hävittäjälentäjänä, sotaveteraanina ja Pilvenveikkona sekä kokeneena kouluttajana ja tarkastuslentäjänä. Pilvenveikot perustettiin vuonna 1976 yhdistämään sotilaslentäjiä ja vaalimaan suomalaisen lentäjän perinteitä.
Helsingin Paloheinässä asunut Maunula kertoi elämästään Helsingin Uutisten jutussa joulukuussa 2022. Talvisodan alkaessa 18-vuotias suojeluskuntalainen vartioi Helsingin suojeluskunnan esikunnan portilla.
– Olin vartiossa kun ensimmäiset koneet pommittivat Hietalahden telakkaa. Totesin vain, että nyt se sitten alkoi, Maunula kertoi haastattelussa.
Jatkosodassa hän toimi lentokoulutuksen saaneena tiedustelu- ja hävittäjälentäjänä ja teki 69 sotalentoa.
Maunulalla oli tuolloin, vajaa vuosi Venäjän hyökkäyssodan alkamisesta, myös selvät terveiset Ukrainaan.
– Hanttiin vaan! Maunula tokaisi.
Lentopostin mukaan Maunula piti ehdottomana uran huippukohtanaan lentoa, joka tapahtui 30. tammikuuta 1951. Tuolloin hän toimi perämiehenä DC-3 -lennolla, jolla marsalkka Carl Gustaf Mannerheimin arkku haettiin Sveitsin Genevestä ja Suomeen Malmin lentokentälle. Kyseinen lento lienee ainoa Suomen ilmailuhistoriassa, jolloin siviililentokoneen ohjaajilla on ollut lentäessä kunniamerkit rinnassa, lehti kertoo. Pitkän lentouransa Maunula päätti vuonna 1983.
Vielä viime vuoden kesällä Maunula lensi F-35-simulaattorilla. Lentoposti kertoi tuolloin, että kyse oli uudesta ennätyksestä, sillä tuolloin 102-vuotias Maunula oli tiettävästi vanhin hävittäjälentäjä, joka on lentänyt F-35A -simulaattoria. Maunula otti simulaattorissa kaksi ilmataisteluvoittoa.