Ohjukset ja matkustajalentokoneet jakavat taivaan yhdellä maailman vilkkaimmista lentoreiteistä Lähi-idässä, kertoo Wall Street Journal.
Esimerkiksi Emirates-yhtiön lennolla Amsterdamista Dubaihin matkustajat pystyivät näkemään koneen ikkunoista ohjuksia taivaalla.
Kyseessä olivat Iranin Israelia kohti ampumat ohjukset 1. lokakuuta. Yli 80 alueella olevaa lentoa ohjattiin uudelle reitille, mutta monet lennot pysyivät Irakin, Jordanian, Syyrian ja Pohjois-Saudi-Arabian yllä. Kymmeniä lensi läheltä laukaisupaikkoja Iranissa.
Ballistiset ohjukset ammutaan huomattavasti matkustajakoneiden korkeuden yläpuolelle, mutta ne muodostavat suuren riskin nousunsa ja laskunsa aikana.
Riskin muodostavat myös ilmapuolustusjärjestelmät, jotka saattavat tunnistaa kaupallisen lentokoneen väärin. Näin kävi vuonna 2020, kun Iranin joukot luulivat Ukrainian Airlinesin lentoa PS752 saapuvaksi ohjukseksi.
Toinen onnettomuus sattui, kun Venäjän tukemat militantit pudottivat Malaysia Airlinesin lennon MH17 Itä-Ukrainan yllä vuonna 2014.
Lähi-idän ilmatila on pääosin pidetty avoimena kuluneen vuoden aikana. Reitistä on tullut entistä tärkeämpi, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan sulki molempien maiden ilmatilan.
Vuonna 2024 Iran on laukaissut keskimäärin 162 ohjusta kuukaudessa, kun vuonna 2023 niitä oli vain 10 kuukaudessa.
Monien maiden hallitukset ovat liian hitaita sulkemaan ilmatilaa vaarallisilla alueilla, katsovat asiantuntijat.