Yle kertoo Helsingin seudun julkista liikennettä järjestävän HSL:n uudesta käytännöstä, jossa lipuntarkastuksen yhteydessä matkustajan tulee todistaa henkilöllisyytensä. Bussissa, metrossa ja lähijunassa matkustaneet ihmiset ovat ihmetelleet, miksi lipun näyttäminen ei tarkastajille riitä.
HSL:n mukaan se on aloittanut tehostetun tarkastuskampanjan, jossa tarkoituksena on paljastaa väärinkäytökset henkilökohtaisten matkalippujen käytössä.
– Henkilökohtainen lippu voi olla HSL-kortilla oleva kausi- tai vuorokausilippu tai HSL-sovelluksessa oleva kausi- tai vuorokausilippu. Tarkastuskampanja jatkuu vielä muutaman päivän ajan, HSL:n tarkastuspäällikkö Sanna Hirvi kertoo.
– Haluamme saada paremman kuvan siitä, kuinka paljon mahdollisesti tapahtuu väärinkäytöksiä, joissa käytetään jonkun toisen henkilön henkilökohtaista kausi- tai vuorokausilippua. Tämä on myös asia, joka vaikuttaa HSL:n lipputuloihin. Emme ole tiedottaneet asiasta etukäteen, koska halusimme saada todellisen kuvan tilanteesta.
Lipuntarkastajilla on laillinen oikeus henkilöllisyyden tarkastamiseen.
– Jos henkilöllisyystodistusta ei ole mukana, tarkastajalla on mukanaan henkilötietolomake, johon matkustaja kirjoittaa henkilötietonsa ja tarkastaja katsoo tiedot väestötietojärjestelmästä sovelluksella.
– Jos asiakas ei suostu kertomaan henkilötietojaan, voidaan hänelle kirjoittaa tarkastusmaksu tai pahimmassa tilanteessa pyytää poliisilta virka-apua. Tämä ei tietenkään ole toivottava tilanne, Hirvi sanoo Ylelle.