Suomalaiset pankit pitävät huijauksia lähes aina asiakkaan vikana. Asia ilmenee Ylen MOT-toimituksen tekemästä selvityksestä.
Selvityksessä kävi ilmi, että pankit hyvittävät vain murto-osan petoksissa menetetyistä rahoista. Aiemmin julkaisemattomien tilastojen mukaan pankit hyvittivät oikeudettomista tilisiirroista viime vuonna vain neljä prosenttia. 92 prosenttia tapauksista jäi asiakkaiden vahingoiksi.
Korvauksista kieltäytyminen perustuu maksupalvelulakiin. Sen mukaan palveluntarjoaja on vastuussa menetetyistä rahoista paitsi silloin, jos asiakas on itse hyväksynyt tilisiirron tai toiminut törkeän huolimattomasti.
Ylen selvityksessä käytiin läpi noin sata pankkihuijaustapausta. Asiaa koskevissa päätöksissä pankit vetosivat juuri näihin kahteen asiaan.
Vain harva asiakas on lähtenyt vastustamaan pankin päätöstä. Ensin asiasta voi valittaa vakuutus- ja rhaoitusneuvonta FINE:lle, joka antaa asiassa maksuttoman ratkaisusuosituksen. Mikäli tämäkään ei johda sopuun, asian voi viedä oikeuden ratkaistavaksi.
Selvityksen joukossa oli kaksi oikeuteen edennyttä tapausta. Toisessa tapauksessa huijauksen uhriksi joutunut asiakas oli ensin hävinnyt asiansa FINE:ssa. Sen jälkeen hän vei asian käräjäoikeuteen, jossa voitti pankin. Asia eteni hovioikeuteen, jossa päätös muuttui niin, että pankki voitti ja asiakas hävisi. Nyt asiakas hakee asiaan valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.
Toisessa tapauksessa pankki oli kieltäytynyt maksamasta korvauksia FINE:n suosituksen mukaisesti. Asia eteni sekä käräjä- että hovioikeuden käsittelyyn, joissa molemmissa asiakas voitti. Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.
Asiassa on osin tulkinnanvaraista sekin, missä menee törkeän huolimattomuuden raja. Siksi kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimies Jari Suurla pitää hyvänä, jos asiassa saataisiin korkeimman oikeuden ennakkoratkaisu.
– Ja seurauksien kuilu on aika iso. Jos olet törkeän huolimaton, kaikki raha menee. Jos olet tavallisen huolimaton, saat melkein kaikki takaisin, Suurla sanoo Ylelle.