Yle kertoo panostavansa entistä vahvemmin tiedon verifiointiin perustamalla uuden tiimin.
Tiimi varmentaa tietoa esimerkiksi tutkimalla videoita ja kuvia, yhdistäen teknisen ja journalistisen osaamisen sekä syvällisen ymmärryksen muuttuvasta informaatioympäristöstä ja avointen lähteiden tiedustelusta (OSINT).
Tekoälyn kehitys ja generatiivisen tekoälyn työkalut mahdollistavat syväväärennösten luomisen nopeasti ja edullisesti. Tämä on lisännyt huijausten, disinformaation ja jopa kansallista turvallisuutta uhkaavien sisältöjen leviämistä. Syväväärennösten määrä verkossa kasvaa eksponentiaalisesti.
– Yleisradioyhtiönä tehtävämme on varmistaa, että suomalaiset saavat luotettavaa tietoa. Yle on sitoutunut vahvistamaan toimittajiensa kykyä varmentaa tietoa ja tunnistaa väärää tietoa kaikissa muodoissaan. Osana tätä tavoitetta perustamme uuden verifiointitiimin, jonka tehtävänä on nostaa Ylen toimitusten kompetenssia varmentamisessa, kertoo Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan sekä Urheilu- ja tapahtumat -yksikön johtaja Panu Pokkinen tiedotteessa.
Ylen uusi verifiointitiimi yhdistää visuaalisuuden ja laadukkaan journalistisen kerronnan, mahdollistaen erityisosaamista vaativien juttujen toteuttamisen yli aiherajojen.
Työssään tiimi hyödyntää sekä avoimia että maksullisia tiedonhankinnan työkaluja, ja keskittyy tehtäviin, jotka vaativat erityistä tutkimusta ja tietojen yhdistelyä eri lähteistä, kuten sosiaalisen median kuva- ja videoaineistoista.
Ylen verifiointitiimin on myös tarkoitus jakaa osaamista, jonka avulla koko Suomen mediakenttä voi oppia tunnistamaan ja varmentamaan tietoa. Tiimi on kaksikielinen ja mahdollistaa sisältöjen tekemisen sekä suomeksi että ruotsiksi.
Vastaavia tiimejä on viime vuosina perustettu muun muassa Iso-Britannian BBC:llä sekä Ruotsin SVT:ssä ja Norjan Faktisk-toimituksessa. Yleisradio ei kerro tiedotteessaan, monestako henkilöstä Ylen tiimi koostuu.
– Tarkoitus on, että Ylen verifiointitiimin innostamana mediat ympäri Suomea oppivat varmentamaan tietoa ja tekemään juttuja omille mediataloilleen. Tulemme ottamaan muun muassa kaupallisten medioiden tarpeet ja toiveet huomioon kehittäessämme kokonaisuutta, Pokkinen kertoo.
Tämä ei varmaan tarkoita BBC:n Monitoring -osastoa, joka raportoi disinformaatiosta ja tekee jopa erilaista OSINT-analyysia. Töissä 220 henkeä 13 toimistossa. Tuotteet maksullisia.
"Vastaavia tiimejä on Ylen mukaan viime vuosina perustettu muun muassa Iso-Britannian BBC:llä…" https://t.co/8DkjK6Jfe0— Jukka Manninen (@Jukka_Manninen) November 8, 2024