Suomeen loppuvuodesta saapuneella Inkoon LNG-terminaalilaivalla ei ole ollut vielä yhtäkään asiakasta, Yle kertoo.
Terminaalihanketta perusteltiin tarpeella irtautua venäläisen kaasun riippuvuudesta ja varmistaa Suomen kaasun toimitusten jatkuvuus eri skenaarioissa pitkälle tulevaisuuteen.
Suomen ensimmäinen LNG-terminaalilaiva Exemplar kiinnitettiin Inkoon satamaan 28. joulukuuta 2022. Terminaali avautui kaupalliseen käyttöön 16. tammikuuta, mutta ensimmäistä varsinaista kaasutoimitusta odotetaan aikaisintaan huhtikuussa.
Alkuvuodelle ei kuitenkaan ole ilmoittautunut yhtäkään asiakasta.
– Tällä hetkellä ei ole varauksia toimituksille tammi-maaliskuun osalta, vahvistaa terminaalia operoimaan perustetun Gasgrid Floating LNG Terminal Finland -yhtiön toimitusjohtaja Satu Mattila Ylelle.
Ylen tietojen mukaan kaasun kysyntää alkuvuodesta ovat vähentäneet muun muassa leuto talvi ja vähentynyt kaasun kulutus. LNG-terminaalille on tiedossa huhtikuusta alkaen ainakin seitsemän toimitusta. Niissä kaikissa asiakkaana on virolainen Eesti Gaas.
291 metriä pitkä ja 43 metriä leveä kelluva LNG-terminaalilaiva Exemplar sisältää täyteen lastattuna noin 68 000 tonnia LNG:tä, eli nesteytettyä maakaasua.
Hanke mahdollistaa myös Balticconnector-yhdysputken kautta kaasutoimituksia Baltian maihin ja jopa Puolaan. Gasgrid on vuokrannut LNG-terminaalilaivan kymmenen vuoden vuokrasopimuksella, ja sen kokonaiskustannukset ovat 460 miljoonaa euroa.
LUE MYÖS:
Suomen ensimmäinen kelluva LNG-terminaali kiinnitetty satamaan
Tällainen on Suomen ensimmäinen kelluva LNG-terminaali