Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat yleisen arvonlisäveron korotuksen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta.
Yleistä arvonlisäveroa nostettiin Suomessa syyskuun alussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Korotus koski myös alkoholijuomia.
Alkoholin matkustajatuonti ulkomailta aiheuttaa Suomen valtiolle mittavat veromenetykset, eikä veronkorotus ainakaan vähennä tuontia. Arvonlisäveron nosto lisää Suomen veromenetyksiä, vaikka ulkomailta tuodun alkoholin määrä pysyisi vain nykyisellä tasollaan.
Ajalla 1.7.2023–30.6.2024 alkoholin matkustajatuonti aiheutti Suomen valtiolle 285,4 miljoonan euron verotulojen menetykset verrattuna siihen, että alkoholi olisi ostettu Suomesta. Myyntituloja menetettiin 421,5 miljoonaa euroa.
Veromenetykset verkko-ostoista ulkomailta olivat 43,7 miljoonaa euroa, joten yhteensä valtion veromenetykset alkoholin matkustajatuonnista ja verkko-ostoista olivat 329,1 miljoonaa euroa.
Suomi on nyt EU:n toiseksi kovin arvonlisäverottaja. Elinkeinot ja palvelualojen työntekijät muistuttavat, että suuret erot naapurimaiden verotasoissa näkyvät laajamittaisena alkoholijuomien maahantuontina erityisesti Baltiasta Suomeen.
Yleisen arvonlisäveron nosto Suomessa lisää matkustajien kiinnostusta Baltiaan ja alkoholin matkustajatuonnista Suomen valtiolle aiheutuvat veromenetykset kasvavat entisestään.
Tulokset käyvät ilmi Visitory Oy:n laskennasta. Laskennassa huomioitu tuodun alkoholin määrä perustuu THL:n kuukausittain päivittyvään selvitykseen Alkoholijuomien matkustajatuonti ja verkko-ostaminen (2024). Alkoholin hinta on arvioitu hyödyntäen Visitory Oy:n paneelidataa, jossa kysytään noin tuhat vastaajalta kuukausittain (noin 12 000 vastausta vuodessa), onko ostanut alkoholia ulkomailta sekä ostetun alkoholin hintatietoja.