Kehä I:n automaattinen liikennevalvonta oli poissa käytöstä keväästä 2023 lähtien yli vuoden ajan.
Taustalla olivat vanhat 3G-verkossa toimivat reitittimet, jotka on vähitellen vaihdettu uusiin laitteisiin. Vanhojen peltikuutioiden tilalle on lisäksi asennettu moderneja tolppakameroita.
Helsingin poliisin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein sanoo Kauppalehdelle, ettei valvonnan puute vaikuttanut juurikaan keskinopeuksiin. Ne pysyivät lähes samana mittauspaikasta riippuen. Pasterstein uskoo kameratolppien läsnäolon rauhoittaneen liikennettä.
Kehä I:llä on 31 valvontapistettä, joista 20 on Helsingissä ja yksitoista Espoossa. Kameroiden määrä vaihtelee ylikomisarion mukaan nollasta kymmeneen.
Kehä I:n tolpat tuottavat keskimäärin 50 kuvaa vuorokaudessa. Vaihtelu on suurta, eli yksi tolppa voi ottaa kymmenen ja toinen 150 kuvaa.
Dennis Pasterstein tekee teoreettisen laskelman siitä, kuinka montaa liikennevirhemaksua ja sakkoa jäi saamatta peltipoliisien käyttökatkon aikana.
– Jos kaikissa 31 liikenneturvallisuustolpassa olisi ollut vuoden ajan valvontalaitteisto päällä niin tilastoteoriatasolla ylinopeuksia olisi kuvattu 50*31*365 = 565 750 ylinopeustapausta, Pasterstein sanoo.
Hän muistuttaa, että Helsingissä on yhteensä 86 liikenneturvallisuustolppaa. Liikennevalvontakamerat eivät siis lojuneet tyhjän panttina katkon aikana.