Elon Musk osti Twitterin vuonna 2022 ja muutti pian sen nimeksi X. LEHTIKUVA / EELIS BERGLUND

Yrityksiä kehotetaan maksamaan ”Elon Musk-veroa”

Myös maailmanlaajuiset yritykset uhkaavat joutua ongelmiin, jolleivät nämä mainosta X-viestipalvelussa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Mainostoimistot ja konsultit kehottavat asiakkaitaan mainostamaan Elon Muskin X-viestipalvelussa, jotta nämä välttäisivät mahdolliset poliittiset ja juridiset riskit, kertoo talouslehti Business Insider, (BI) joka kuvailee tätä eräänlaiseksi ”Elon-veroksi”.

Business Insiderille puhui pääasiassa nimettöminä 13 mainosteollisuuden sisäpiiriläistä, jotka edustavat eri mainostajia, mainostoimistoja ja konsultteja. Lehti sanoo henkilöiden nimien olevan sen tiedossa.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Sisäpiiriläiset valittavat lehdelle, että yritysten tulee mainostaa itseään X-palvelussa, jotta ne voisivat rauhassa jatkaa liiketoimintaansa jännittyneenä aikana, jolloin Elon Musk on merkittävässä asemassa Donald Trumpin hallinnossa.

Osa sisäpiiriläisistä katsoi X-palveluun kuluttamista eräänlaisena ”vakuutuksena”, jolla välttää yritystä vastaan kohdistuvat boikotit, oikeuskanteet ja sääntelytoimet. Myös markkinointialan tutkimus- ja konsulttiyritykset suosittelevat asiakkaitaan tähän.

– Muskin ollessa sellaisessa asemassa kuin hän nyt on, tulee olla hieman varovaisempi, sanoi eräs haastateltava BI:lle.

– Tämä on todellisuutta, totesi eräs yli 20 vuotta alalla toiminut mainostoimistoveteraani.

He myös lisäsivät, että ”ennen tarkempaa lainopillista neuvoa, tulee varata tämä raha sivuun [X-palvelua varten]”.

Näin arvioi myös markkinointikonsulttiyhtiö AJL Advisoryn toimitusjohtaja Lou Paskalis, joka huomauttaa poliittisen tilanteen tehneen markkinointijohtajan tehtävästä vaikeampaa.

– Jos 10 prosenttia mainosbudjetista tulee käyttää [tähän riskien hallintaan], minun talousjohtajani ei vähennä liiketoimintatavoitteita 10 prosentilla — hän yksinkertaisesti toteaa, että minun tulee saavuttaa tavoitteeni 90 prosentilla budjettiosuudella, joka tulee investoida ”järkevästi”.

Elon Musk vaatii mainostajilta rahaa

Wall Street Journal kertoi raportissaan viime helmikuussa, että X:n toimitusjohtaja Linda Yaccarino oli vaatinut yhtä maailman suurinta markkinointiviestintäalan yritystä Interpublicia (IPG) kuluttamaan enemmän rahaa X:ssä mainostamiseen. IPG taas vastasi, ettei se päätä asiakkaidensa mainosbudjettien käytöstä.

Vaatimus yhteydessä oli esitetty verhottu uhkaus, jonka mukaan Trumpin hallinto estäisi muuten ehdotetun yritysfuusion mainosjättiläisen Omnicomin kanssa.

Huolimatta siitä, että X:llä on Applen kaltaisia isoja asiakkaita, sen mainostulojen arvioidaan maailmanlaajuisesti laskevan tänä vuonna 1,96 miljardia eli 11 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Muskin ostaessa Twitterin vuonna 2022 yrityksen arvioidut mainostulot olivat peräti 4,53 miljardia dollaria.

Muskin myötä Twitter/X:n suhde mainosteollisuuteen muuttui. Moni mainostaja vetäytyi X:stä mainosteknologian, suljettujen tilien palauttamiseen ja bränditurvallisuuden kohdistuneiden huoltensa takia.

Musk vastasi asiakaspakoon hyökkäyksellä. Elokuussa 2024 Musk haastoi oikeuteen neljä maailmanlaajuista suuryritystä: terveydenhoitoyritys CVS Healthin, elintarvikekonsernit Marsin ja Unileverin sekä tuulivoimalayritys Ørstedin

Kanteen mukaan yritysten jäsenyys Global Alliance for Responsible Media-yhteenliittymässä (”Vastuullisen median maailmanlaajuinen liittouma”, GARM) vastasi markinaboikottia varten muodostettua salaliittoa. Kanne pakotti voittoa tavoittelemattoman GARM:in lopettamaan toimintansa välittömästi, mutta sen emojärjestö Mainostajien maailmanliitto (WFA) on ilmoittanut jatkavansa käräjöintiä.

Sittemmin Muskin X on haastanut oikeuteen Colgaten, Legon ja Shellin. Kanne Unileveriä vastaan vedettiin pois lokakuussa sen tehtyä X:n kanssa sopimuksen, jonka sisältöä ei ole kerrottu julkisuuteen.

Poliitikot Muskin tukena

Republikaaneja edustava edustajainhuoneen oikeusvaliokunnan puheenjohtaja Jim Jordan tutkii nyt, onko GARMin toiminta johtanut konservatiivisen median, mukaan lukien X:n, demonetisointiin eli rahoittamattomuuteen. Viime joulukuussa Jordan vaati kirjeessään Omnicomin ja IPG:n toimitusjohtajia tekemään selkoa yritysten jäsenyydestä GARMissa.

– Ottaen huomioon, että yrityksenne on ollut mukana GARMissa sen perustamisesta lähtien ja osallistunut aktiivisesti GARMin juonittelevaan [collusive] toimintaan, herättää ehdotettu fuusio huolta kilpailun näkökulmasta, kirjeessä sanottiin.

Muskin poliittisen vallan kasvu huolettaa markkinointialaa, toteaa Business Insider.

– En ole koskaan ennen nähnyt tällaista liiketoimintamme aikana. Nyt täytyy olla puolustuksessa, kuvaili eräs mainosalan veteraani mainostajien kokemusta poliittisesta ympäristöstä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS