Junamatkustajat joutuvat tulevaisuudessa hintakysymysten eteen, jos Tampereen ja Helsingin välille syntyy nopea junayhteys, kertoo Aamulehti.
Valtiovarainministeriön neuvotteleva viranhaltija Kati Jussila sanoo, että tunnin juna olisi todennäköisesti kalliimpi kuin viereistä, nykyistä rataa käyttävä juna.
Hän oli infrahankkeiden toteuttamista yhtiömallilla selvittäneen työryhmän sihteeri. Raportti luovutettiin viime joulukuussa.
Työryhmän raportissa lukee, että jotta voitaisiin kestävästi perustella täysin markkinaehtoista hinnoittelua, olisi kansalaisten liikkumisvapauden suojaamiseksi edellytettävä, että olisi olemassa myös jokin vaihtoehtoinen väylä, esimerkiksi vanha rata ja hinnaltaan säädelty liikenne.
Rautatiealan unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo, että lipun hinta ei kestä korotuksia.
– En usko, että on riittävästi halukkaita maksamaan lisähintaa puolen tunnin ajallisesta hyödystä, Palomäki sanoo.
Junamatkustus tulee Palomäen mukaan kasvamaan, mutta ei niin paljon kuin työryhmä olettaa.
Suomi-radan ennustettu matkustajamäärä on 6,5 miljoonaa matkustajaa vuodessa, ja sen kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa. Tavoitteena on, että Suomi-rata olisi liikennöitävissä 2030-luvulla.