Alkoholittoman oluen kireä verotus haittaa myynnin kasvua

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan alkoholittoman oluen kireä verotus haittaa myynnin kasvua, vaikka tutkimuksen mukaan juojia olisi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomessa alkoholiton olut verotetaan virvoitusjuomaveron mukaan. Vero on muuhun Eurooppaan verrattuna korkea. Alkoholittoman oluen vero, 22 senttiä litralta, on samaa tasoa ykkösoluen veron kanssa.

– Saksassa ja Espanjassa alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut 2010-luvulla rajusti. Meillä kova verotus jarruttaa alkoholittoman oluen suosion kasvua. Verotuksella pitäisi suosia mietojen juomien kulutusta, eikä päinvastoin, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa tiedotteessaan.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Lähes joka toisen suomalaisen mielestä alkoholiton olut sopii parhaiten ruokajuomaksi. Suomalaisista 39 prosenttia pitää alkoholitonta olutta erityisesti saunajuomana ja kolmanneksen mielestä olut sopii nautittavaksi janojuomana. Viidenneksen mielestä alkoholiton olut sopii seurustelujuomaksi, kertoo Panimoliiton Taloustutkimuksella teettämä kyselytutkimus.

Naiset pitävät alkoholitonta olutta ruoka- ja saunajuomaksi sopivana miehiä enemmän. Miehet taas pitävät alkoholitonta olutta janojuomana.

Euroopassa erityisesti alkoholittomat oluet ja ykkösoluet ovat kasvattaneet suosiotaan. Saksassa alkoholittoman oluen osuus on 5 prosenttia oluenkulutuksesta ja Espanjassa jopa 10 prosenttia.

Alkoholittomien oluiden kulutus on Suomessa eurooppalaisittain pientä, alle puoli prosenttia oluenkulutuksesta, mutta juomatottumukset ovat muutoksessa. Viidessä vuodessa alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut yli 30 prosenttia. Kuluttaja kaipaa makunautintoja arkeen ja voimistuva hyvinvointi- ja terveystrendi suosii matala-alkoholipitoisia juomia. Alkoholiton olut on vähäkalorinen juoma ja se sopii hyvin nautittavaksi eri tilanteisiin.

Taloustutkimus toteutti suomalaisten alkoholi- ja virvoitusjuomien osto- ja kulutuskäyttäytymistä selvittäneen tutkimuksen kesäkuussa. Tutkimukseen vastasi 1162 henkilöä Taloustutkimuksen Internet-paneelissa. Otos vastaa Suomen aikuisväestöä iän, sukupuolen ja suuralueen mukaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS