Keskustan puheenjohtajan, tiede- ja kultuuriministeri Annika Saarikon mukaan keskusta ei hyväksy polttoaineveron korottamista, jotta liikenteen päästöt saataisiin puolitettua.
– Keskustalle ei käy se, että tällä vaalikaudella korotettaisiin polttoaineveroja enempää. Se on asia, jonka me olemme linjanneet ja haluamme sanoa myös ääneen, Annika Saarikko sanoi Politiikan toimittajat ry:n debatissa tänään maanantaina.
Hallitus tavoittelee liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamien vaikutusarvioiden mukaan tavoitteeseen ei ole mahdollista päästä ilman fossiilisten polttoaineiden hinnan nousua, mikä tarkoittaisi reipasta polttoaineveron korotusta tai tieliikenteen päästökiintiöjärjestelmää.
Saarikon mielestä poliittista johtajuutta ei ole se, että sanotaan, mitkä asiat eivät käy, vaan on myös pakko kertoa, miten tekisi toisin.
– Jos kerran sanon, että bensaveron nosto ei käy, niin mikä sitten käy? Valtiovarainministeri (Matti) Vanhasen (kesk.) johdolla ollaan valmisteltu ajattelua siitä, että koko liikenteen verojärjestelmä muokattaisiin täysin, Saarikko kertoi.
Saarikon mukaan verotus menisi sen mukaan, kuinka paljon ihminen liikkuu ja missä liikkuu.
– Siellä missä valtio on satsannut hyviin teihin ja joissa vaihtoehtona olisi joukkoliikenne, niin siellä autoilun ja liikkumisen pitää olla kalliimpaa. Ammattiautoiluun ja sorateihin suhtaudutaan taas kevyemmällä verotuksella. Tämä lähtökohta on meidän mielestä ainut oikeudenmukainen ja kestävä koko Suomen tapa hoitaa liikenteen verotusta, Saarikko sanoi.
Saarikko huomautti, että valtion talouden näkökulmasta liikenteen verotus on miljardien eurojen kysymys.
Halla-aho siirtäisi polttoaineverotuksen maakunnille
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho totesi, että kaikki puolueet perussuomalaisia lukuun ottamatta sitoutuivat yhteisiin ilmastotavoitteisiin syksyllä 2018.
– Meitä paheksuttiin silloin kovasti vastuuttomuudesta, mutta kun sittemmin kokoomus ja keskusta ovat nähneet millaisiin käytännön tekoihin tämä linjaus pakottaa, niin siellä onkin ryhdytty pakittamaan ja jyrähtelemään, että autoilijaa pitää puolustaa, Halla-aho sanoi.
Halla-ahon mielestä on selvää, että jos asetetaan ylimitoitettuja tavoitteita, niin niitä ei voida saavuttaa ilman dramaattisia keinoja tavallisen autoilijan ja maaseudulla asujan kannalta.
Hänen mukaansa perussuomalaiset ei kuitenkaan väheksy ilmastonsuojelun tarpeellisuutta, vaan puolue haluaa muistuttaa suhteellisuudentajusta.
– Me kannatamme lämpimästi sitä, että pyritään lisäämään joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen käyttöä siellä, missä se on realistista, esimerkiksi Helsingissä. Itse omistan auton, mutta minulla ei ole täällä juurikaan tarvetta käyttää sitä, enkä halua käyttää sitä, Halla-aho kertoi.
Hänen mukaansa tilanne on kuitenkin aivan toinen ”jossain muualla”.
– Olen Annikan kanssa samaa mieltä, että autoilun verotuksen olisi hyvä ottaa huomioon se, miksi autolla liikutaan ja missä sillä liikutaan, mutta me emme halua mitään satelliittipaikannusjärjestelmiä ihmisten autoihin, johon tämä autoilun verotus perustuisi, Halla-aho sanoi.
Halla-ahon mielestä valtiollista päätöksentekoa olisi hyvä siirtää lähemmäs alueita.
– Meidän mielestämme olisi huomattavasti järkevämpää, että polttoaineveron tason määrittely siirrettäisiin valtakunnan tasolta esimerkiksi maakuntien tasolle, Halla-aho sanoi.
Hallituskumppanit haluavat näyttäviä ilmastotekoja
Saarikko vastasi, että keskustalle käy oikein hyvin, että asioista päätetään enemmän alueellisesti.
Saarikko oli kuitenkin eri mieltä siitä, onko Suomen teoilla merkitystä ilmastonmuutoksen torjunnassa.
– En minä voi sanoa lapsilleni, että ei tämä ole ollenkaan tärkeä asia Suomessa, että mä siirrän tämän teille, Saarikko sanoi.
Saarikko kertoi tunnistavansa keskustan hallituskumppaneissa ajattelua, että nyt pitää tehdä näyttäviä ilmastoratkaisuja, joissa pakotetaan ihmiset muuttamaan arjen valintoja ja sanotaan, että ilmastonmuutoksen edessä on vain pakko toimia näin.
– Ei se minusta tunnu luontevalta ajatukselta. Suhtaudun ilmastonmuutokseen käytännön läheisesti miettien, mitä ratkaisuja Suomi voi tuoda siihen.
Saarikon mielestä on merkillepantavaa, että Kiina alkaa ymmärtää, että heidänkin on tehtävä asioita toisin.
– Jos Suomessa pystytään luomaan maailman markkinoille meneviä ilmastonmuutosta helpottavia ja sitä vähentäviä ratkaisuja, niin kyllähän Nokia tuli ja muutti koko maailman ihmisten kommunikaation. Miksei Suomi voisi olla myös ilmastonmuutoksen ratkaisija, Saarikko kysyi.