Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) on käynnistänyt kuluttajaluottojen markkinointia koskevan selvityksen oikeusministeriössä.
– Kuluttajaluottoja markkinoidaan hyvin aktiivisesti eri medioissa. Markkinointi on suorastaan päällekäyvää. Keskeinen ongelma markkinoinnissa on, että luotto saatetaan esittää huolettomana tai riskittömänä ja nopeana ratkaisuna kuluttajan taloudellisiin ongelmiin, Antti Häkkänen sanoi eduskunnan käsitellessä oikeusministeriön hallinnonalan ensi vuoden budjettia.
– Tosiasia kuitenkin on, että luotoilla on usein pitkäaikaisia ja taloudellisesti merkittäviä seuraamuksia kuluttajien talouteen, eivätkä nämä vaikutukset ole aina myönteisiä, kuten olemme velkomustuomioiden määrän lisääntymisestäkin voineet päätellä, Häkkänen jatkoi.
Häkkäsen toimeenpanemassa kuluttajaluottojen markkinointia koskevassa selvityksessä kartoitetaan luottojen markkinointikäytänteitä ja niihin liittyviä ongelmia. Selvitystyössä arvioidaan myös sääntelyvaihtoehtoja.
– Jo nykyisin on hyvän luotonantotavan vastaista markkinoida luottoa siten, että markkinointi on omiaan selvästi heikentämään kuluttajan kykyä harkita luoton ottamista huolellisesti, mutta sääntely ei mitä ilmeisimmin ole tehokasta, Häkkänen totesi.
Lähes 400[nbsp]000 ihmisellä on jo maksuhäiriömerkintöjä ja yli 550[nbsp]000 velallista on ulosotossa Suomessa. Määrät ovat kasvussa.
Ylivelkaantumiseen puututaan myös lainsäädäntökeinoilla. Eduskunnalle on annettu kuukausi sitten niin sanottu pikaluottoesitys, jonka tarkoituksena on vähentää kalleimpien kuluttajaluottojen aiheuttamia velkaongelmia.