Liikenteen verotuksessa on jälleen nostettu esiin mahdollisuus paikannukseen eli ajamisen seurantaan perustuvista maksuista. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) pohti mallia Ylen Ykkösaamussa lauantaina.
Ministerin mukaan polttoaineverotuksella rangaistaan pitkien etäisyyksien syrjäseutuja. Paikannus helpottaisi hänen mukaansa myös ammattiliikenteen huomiointia.
– Heikommilla paikallisteillä maksu olisi alempi, moottoriteillä, kaduilla, joita koko ajan hoidetaan maksu voisi olla korkeampi. Missään maailmassa ei tällaista ole, mutta uskon, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden, Vanhanen sanoi.
Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) puolusti Vanhasen esitetystä Twitterissä ja toivoi, ettei ajatusta torpattaisi suoralta kädeltä.
– Liikenteen verotus on Suomessa toteutettu ennen muuta polttoaineverotuksella ja sen korotuksilla, aivan hallituspohjasta riippumatta. Vanhanen pohtii tälle vaihtoehtoja. Ei sitä ehkä kannata ihan lonkalta tyrmätäkään. Keskustellaan ja pohditaan, Kaikkonen sanoi.
Hänen mukaansa kyse on siitä, että ”haetaan vaihtoehtoa jatkuville polttoaineveron korotuksille”.
Kilometrivero?
Seurantalaitteisiin perustuvaa ajoneuvon käytön verotusta on esitetty vuosien saatossa useampaan kertaan. ”Kilometriveroa” väläytti muutama vuosi sitten Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.). Berner korosti tuolloin, että tarkoituksena ei olisi ”seurata kansalaisia vaan ajettuja kilometrejä”.
Matti Vanhanen esitti samantyyppistä mallia viimeksi elokuussa.
– Olen jo pitkään pohtinut hahmotelmaa mallista, jossa nykyinen alueellisesti pitkien matkojen Suomea syrjivä polttoainevero voitaisiin ainakin osittain korvata maamme olosuhteita paremmin huomioimalla verojärjestelmällä. Olen testannut ihmisillä ajatusta mm. kilometriverosta, jossa kilometrit olisivat eri hintaisia, Vanhanen kirjoitti Maaseudun Tulevaisuuden kolumnissa.
– Tieosuuksilla, joille yhteiskunta osoittaa kilometriä kohden hyvin vähän kunnostusrahoja, maksu voisi olla esim. kymmenesosa moottoriteiden tai katujen maksusta. Maksussa voitaisiin myös jyvittää joukkoliikenteen olemassaolo tai sen puuttuminen, hän sanoi.
Keskustelu kilometriverosta sai tuolloin vauhtia ITS Finland ry:n antamasta lausunnosta liikenteen kilometriveron puolesta. ITS Finlandin mallissa yksin autoileville ja vain vähän tavaraa kuljettaville esitettiin muita suurempaa kilometriveroa.
Valtiovarainministeri kommentoi esitystä sanomalla, ettei näe yksityisautoilusta luopumista Suomen kaltaisessa maassa järkevänä tavoitteena.
Suomen liikenteen päästötavoitteita ei tuoreiden liikenne- ja viestintäministeriön selvitysten mukaan voida saavuttaa ilman merkittäviä korotuksia polttoaineiden verotukseen. Verkkouutiset kertoo tällä viikolla julkaistuista selvityksistä lisää alla olevissa jutuissa.
LUE MYÖS:
Bensiinin litrahintaan jopa 0,40 euron korotus – näitä toimia selvitetään
Jopa 1500 euroa vuodessa – tiemaksu Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin?
Liikenteen verotus on Suomessa toteutettu ennen muuta polttoaineverotuksella ja sen korotuksilla, aivan hallituspohjasta riippumatta.
Vanhanen pohtii tälle vaihtoehtoja.
Ei sitä ehkä kannata ihan lonkalta tyrmätäkään. Keskustellaan ja pohditaan. #liikenne
— Antti Kaikkonen (@anttikaikkonen) October 10, 2020
Siitähän tässä nimenomaan kyse. Haetaan vaihtoehtoa jatkuville polttoaineveron korotuksille.
— Antti Kaikkonen (@anttikaikkonen) October 10, 2020
Valtiovarainministeri @VanhanenMatti visioi 10 vuoden säteellä #liikenne-verotusta, joka perustuisi litrojen sijaan paikannukseen. Verotusta voitaisiin laskea ammattiliikenteessä ja siellä missä joukkoliikenne ei ole vaihtoehto ja kerätä teiden kunnon perusteella. #ykkösaamu pic.twitter.com/kpGgQhtNQy
— Teppo Säkkinen (@tepposakkinen) October 10, 2020