Liikenne- ja viestintäministeriön entinen kansliapäällikkö Juhani Korpela arvostelee eduskunnalle annettua 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.
Hänen mukaansa Suomella ei ole enää vuosiin ollut liikenneinvestoinneista pitkän aikavälin ohjelmaa, jossa tie- ja ratahankkeet olisi asetettu tärkeysjärjestykseen.
– Vireillä on kymmenien miljardien edestä erilaisia hankkeita – yksin uusia ratoja yli kymmenen miljardin euron edestä. Kun hankkeita ei ole asetettu tärkeysjärjestykseen, suunnittelun kohdentamisessa on vaikeuksia ja EU-tuet jäävät hakematta ja saamatta, Juhani Korpela kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa.
Ex-kansliapäällikkö huomauttaa europarlamentaarikko Henna Virkkusen (kok.) kysyneen, eikö umpeutuneella hakukierroksella olisi voitu hakea tukea edes Helsingin ja Tampereen välisille lisäraiteille.
Suunnitelman mukaan lähiaikoina laskevat määrärahat hypähtäisivät nousuun seuraavan hallituskauden alussa.
– Kun valtion velkaantumisen katkaiseminen näyttää jäävän seuraavalle hallitukselle, lupaukset ovat tyhjän päällä, Korpela sanoo.
Hän kehottaa kohdentamaan tie- ja ratarahat niiden liikenteellisten hyötyjen mukaan. Kasvihuonepäästöjä voitaisiin vähentää tehokkaamminkin keinoin.
– Liikennepolitiikan suurin haaste on hiilidioksidipäästöjen rajoittaminen. Tähän saakka ratojen miljardihankkeita on perusteltu niiden ”kestävyydellä”. Tähän suunnitelma tuo uutta ilmoittaessaan, että suunnitelman osa-alueiden vaikutus liikenteen kasvihuonepäästöihin on vähäinen. Väylävirasto on näin arvioinut jo aikaisemminkin, Juhani Korpela toteaa.