Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) ministeriön valmistelema esitys uudeksi tieliikennelaiksi on tuomassa lisää liikenteen automaattivalvontaa ja muutoksia sakkokäytäntöihin, kertoo Helsingin Sanomat.
Nykyisen lainsäädännön mukaan liikennerikkomukseen syyllistyneelle henkilölle voidaan määrätä automaattivalvonnassa rikesakko, jos hänet tunnistetaan tekohetkellä. Jatkossa rikesakko muuttuisi liikennevirhemaksuksi ja auton omistajan olisi käänteisen todistustaakan myötä kiistatilanteessa todistettava itse, ettei ajanut autoa tekohetkellä. Kun nyt kameran on täytynyt kuvata pienemmissäkin rikkomuksissa rekisterikilven lisäksi myös kuljettaja, jatkossa pelkkä kilpi riittäisi.
Lakimuutoksen myötä kamerat voisivat jatkossa valvoa muun muassa turvavyön käyttöä, punaista päin ajoa, useiden liikennemerkkien noudattamista, ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia sekä tarpeetonta ajoa koskevan kiellon noudattamista ja keskinopeutta. Kännykän käyttöä ei olla valvomassa, ainakaan aluksi.
– Kameroihin tulee jatkossa varmaankin enemmän hahmontunnistustekniikkaa, joka avaa uusia mahdollisuuksia valvontaan, arvioi poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein HS:ssa.
Viidenkymmenen euron suuruisen liikennevirhemaksun voisi saada jo esimerkiksi yhden kilometrin ylinopeudesta nopeusrajoituksen ollessa yli 60 kilometriä tunnissa. Taajamassa samasta rikkeestä saisi 70 euron virhemaksun, samoin kuin esimerkiksi turvavyön käyttämättömyydestä. Sadan euron maksun voisi saada esimerkiksi viiden kilometrin ylinopeudesta taajamassa, joutokäynnistä tai suuntavilkun käyttämättömyydestä ja matkapuhelimen käytöstä ilman handsfreetä.
Punaisia päin kulkemisesta jalankulkija maksaisi 20 euroa, polkupyöräilijä 40 euroa, mopoilija 70 euroa ja autoilija 100 euroa.
Toisin kuin monet ovat halunneet ymmärtää, poliisilla ei edelleenkään ole mitään pakkoa määrätä 1 km/h ylinopeudesta liikennevirhemaksua jos uusi tieliikennelaki tulee voimaan. Sakotusraja jää edelleen poliisin harkittavaksi aivan kuten nykyään.
— Dennis Pasterstein (@DPasterstein) November 26, 2017