Kun yritykset myydään ulkomaille varhaisessa vaiheessa, niiden tuotekehityspanostukset Suomeen vähenevät lähes poikkeuksetta. Se on huono asia koko yhteiskunnalle. LEHTIKUVA/HEIKKI SAUKKOMAA

Ikävä totuus: Innovaatiot ja osaaminen karkaavat Suomesta alehintaan

Yritysten myynti ulkomaille liian varhaisessa vaiheessa huolestuttaa suomalaisia yrityspäättäjiä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomalaiset yritykset myydään ulkomaille liian varhain ja liian halvalla, sanovat aineettoman omaisuuden oikeuksia IPR-asiantuntijayritys Kolsterin kyselytutkimukseen osallistuneet yrityspäättäjät. Innovaatiot ja osaaminen karkaavat Suomesta alehintaan, koska aineetonta omaisuutta ei edelleenkään kirjata taseeseen.

Yritysten myynti ulkomaille liian varhaisessa vaiheessa huolestuttaa suomalaisia yrityspäättäjiä. Taloustutkimuksen haastattelemista 202 yrityspäättäjästä 73 prosenttia sanoo, että suomalaiset yritykset myydään liian varhain ulkomaiseen omistukseen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Heidän mukaansa parempi vaihtoehto olisi, että niitä kehitettäisiin suuremmiksi kotimaisin voimin.

– Emme osaa Suomessa ajatella tarpeeksi isosti ja asettaa rimaa riittävän korkealle. Olemme valmiita myymään yrityksemme raakalautana, vaikka voisimme kehittää ja jalostaa siitä designhuonekalun. Ulkomaiset ostajat tunnistavat suomalaisten yritysten potentiaalin ja käyttävät hyväkseen sen, että yrityksemme ovat alennusmyynnissä, sanoo Kolsterin toimitusjohtaja Timo Helosuo.

Puolet tutkimukseen haastatelluista yrityspäättäjistä uskoo, että kansainväliset investoinnit Suomeen kasvavat seuraavan kolmen vuoden aikana.

– Kun yritykset myydään ulkomaille varhaisessa vaiheessa, niiden tuotekehityspanostukset Suomeen vähenevät lähes poikkeuksetta. Se on huono asia koko yhteiskunnalle. Myös patentit, tavaramerkit ja muut arvoa tuovat immateriaalioikeudet siirtyvät kaupan jälkeen yleensä emoyhtiöön Suomen ulkopuolelle. Olemme nähneet tämän IPR-kumppanina monesti, Helosuo sanoo.

Koronapandemia laittoi yrityskauppoja jäihin vuonna 2020, kun epävarmuus sai monet lykkäämään kauppaneuvotteluja. Sittemmin omistajanvaihdokset ovat taas vilkastuneet.

Aineeton omaisuus puuttuu usein taseesta

Yrityspäättäjistä 87 prosenttia katsoo, että hyvin hoidettu aineettoman omaisuuden oikeuksia koskeva IPR-salkku kasvattaa yrityksen arvoa. Samalla yli puolet heistä on sitä mieltä, että suomalaisyritykset investoivat liian vähän IPR:ään.

Immateriaalioikeudet, kuten patentit, mallisuojat ja tekijänoikeudet, ovat usein merkittävä osa yrityksen arvoa, ja niiden kirjaaminen vahvistaa yrityksen tasetta. Silti vain 24 prosenttia vastaajista kertoi, että IPR on kirjattu heidän edustamansa yrityksen taseeseen.

– Suomalaisissa yrityksissä on huima määrä arvoa, jota ei ole kirjattu taseeseen. Kun aineettomat oikeudet eivät näy taseessa, iso osa yrityksen arvosta on ikään kuin piilossa. Yritys joutuu silloin esimerkiksi maksamaan lainaa kovemmalla korolla tai se saatetaan myydä todellista arvoaan halvemmalla, Helosuo toteaa.

IPR-arvomääritys jää yrityskauppatilanteissa usein tekemättä

Tutkimukseen osallistuneiden päättäjien edustamista yrityksistä 40 prosenttia oli tehnyt yrityskauppoja viimeisen kahden vuoden aikana. IPR-omaisuuden määritys oli tehty vain noin joka kolmannessa kaupassa.

– Yrityksen arvo yrityskaupassa riippuu pitkälti siitä, mitä hyötyä ostokohteesta on uudelle omistajalle. Kun IPR-asioista ei ole osaamista ja tietoa, kauppahinta vedetään osittain hatusta. IPR-arvonmääritys antaa kummallekin osapuolelle hyödyllistä tietoa päätöksenteon ja kauppaneuvottelujen tueksi – se hyödyttää niin ostajaa kuin myyjää, Helosuo toteaa.

Immateriaalioikeuksiin erikoistuneen Kolster Oy:n Taloustutkimuksella teettämä kysely selvitti yrityspäättäjien innovaatio- ja IPR-näkemyksiä. 202 vastaajasta puolet oli toimitusjohtajia ja runsaat puolet edusti yrityksiä, joiden liikevaihto on yli 20 miljoonaa euroa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS