Uuden alkoholilain kauhukuvia maalailleet olivat väärässä, kirjoittaa Iltalehti.
Vuoden alusta lähtien ruokakaupoissa on ollut myynnissä 5,5-prosenttisia alkoholijuomia. Siitä huolimatta esimerkiksi nelosoluen myynti ei ole kääntynyt räjähdysmäiseen nousuun, kuten lain vastustajat povailivat. Myöskään viranomaiset eivät ole onnistuneet osoittamaan, että alkoholista aiheutuvat haitat ovat lisääntyneet.
Suomen Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo Iltalehdelle, ettei hän alunperinkään uskonut siihen, että pieni prosenttirajan nosto muuttaisi suomalaisten juomatottumuksia tai aiheuttaisi vakavia vahinkoja.
– Sosiaali- ja terveyssektorin ihmisillä oli ihmeellinen käsitys, että kun saataville tulee vahvempaa olutta, niin kaikki ryntäävät juomaa sitä. Jos ihminen on ikänsä juonut Lidlin 4,5 prosenttista Nobelaneria tai Sandelsia sauna- tai ruokajuomana, niin miksi ihmeessä hän yhtäkkiä vaihtaisi 5,5 prosenttiseen, kun sitä nyt sattuu samaan kaupasta, Sipponen sanoo.
Lidlissä sekä S- ja K-ryhmän kaupoissa noin 8 prosenttia myytävästä oluesta on nelosolutta.
Toimitusjohtaja Sipponen kertoo, että seuraava askel on viinien saaminen ruokakauppojen juomaosastoille.
– Silloin puhutaan ruokakulttuurin edistämisestä. Näen herkullisena ajatuksena, että ruokakaupassa päästäisiin myymään kombitarjouksena rieslingiä ja suomalaista ahvenfilettä tai pystyttäisiin ohjaamaan asiakasta punaviinin ja jonkin pihvin ääreen.
– Silloin alkoholi olisi oikeassa paikassa mainonnassa, kun se yhdistetään suoraan ruokaan, Sipponen kertoo.