Suomessa on viikon sisällä sattunut kaksi liikenneonnettomuutta, joissa suojatietä ylittänyt jalankulkija on kuollut jäätyään kuorma-auton alle.
Toinen onnettomuuksista sattui Espoossa maanantaina ja toinen Tampereella viime perjantaina.
Ilta-Sanomien mukaan molemmissa onnettomuuksissa yhdistäväksi tekijäksi nousee myös se, että onnettomuudessa osallisena ollut kuorma-auto on ollut kääntymässä oikealle.
Ajoneuvon alle joutunut jalankulkija on ennen onnettomuutta ollut ”kuolleessa kulmassa” eli sillä katvealueella, jota kuljettaja ei voi nähdä.
– Vaikka kuorma-auton ohjaamo on korkealla, ajoneuvon ympäristöön jää alueita, joihin kuskin penkiltä ei näe, kuljettajien jatkokoulutuksesta vastaava suunnittelija Toni Vuoristo Liikenneturvasta sanoo IS:lle.
Vuoristo tietää ongelman, sillä on ajanut itsekin kuorma-autoa ammatikseen. Hänen mukaansa peiliin katsomalla voi nähdä taakse, mutta katvealueeseen voi silti jäädä esimerkiksi samaa vauhtia ajava pyöräilijä, jota kuljettaja ei näe.
Vuoristo muistuttaa, että vaikka katveongelma on luoteeltaan tekninen, se ei poista kuljettajan vastuuta.
– Kuljettajan vastuulla on varmistaa, että kääntyminen tapahtuu turvallisesti. Kukaan ei aja tahallaan lapsen päälle, mutta traagisia inhimillisiä virheitä tapahtuu, hän sanoo IS:lle.
Kuorma-auton ja kevyen liikenteen onnettomuudet ovat kokonaisuudessaan harvinaisia. Niiden jälki kuitenkin on tuhoisaa ja seurauksena on usein kuolema.
Liikenneturvan ennakkotietojen mukaan vuonna 2020 liikenteessä kuoli 30 pyöräilijää ja 22 jalankulkijaa. Edeltäneiden viiden vuoden aikana kääntyvän kuorma-auton ja kevyen liikenteen onnettomuuksissa on kuollut seitsemän ihmistä.