Ilmastohaitallisuuden tulisi olla kriteeri mainonnan rajoittamiseen Helsingin kaupungin vuokraamilla mainospaikoilla, esittää vasemmistoliiton kansanedustaja Mai Kivelä.
– Helsinki on julistanut ilmastohätätilan ja sitoutunut ilmastotyöhön. Samaan aikaan kaupunki kuitenkin sallii ilmastolle haitallisten tuotteiden mainonnan omistamillaan ulkomainospaikoilla. Vuokraamalla ulkomainontapaikkoja näille markkinoinnille, Helsinki osallistuu ilmastohaitallisten tuotteiden ja palveluiden kuluttamisen lisäämiseen, Kivelä kirjoittaa Helsingin Uutisten kolumnissaan.
Kansanedustaja pohtii, voisiko Helsinki ottaa mallia maailmalta.
– Viime joulukuussa Amsterdamin valtuusto päätti alkaa selvittää lentomatkailun ja fossiiliteollisuuden mainonnan rajoittamista kaupungissa. Ulkomainontaan sisällöllisiä rajoituksia on asetettu esimerkiksi Pariisissa ja ulkomainonta on kielletty kokonaan Sao Paolossa.
Kivelä toteaa kirjoituksessaan, että ”kaupunkitila on mitä poliittisinta”.
– Meidän tulisi keskustella julkisen tilan omistajuudesta ja siitä, kuinka paljon kaupungin tilaa on ylipäätään käytettävä mainostamiseen. On poliittinen päätös minkälaisia viestejä kaupungissa saa näkyä ja kuulua.