Osana liikenneverkon kehittämishanketta esitetty ajatus valtion liikenneverkkoyhtiöstä johtaisi liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmien mukaan autoverotuksen keventymiseen.
Liikenne ja viestintäministeriön verkko-osaston osastopäällikkö, ylijohtaja Mikael Nyberg vahvistaa Verkkouutisille, että tarkoitus olisi luoda malli, jossa tienkäytön kustannukset kotitalouksille eivät nouse.
– Silloin kun infrastruktuurin käytöstä peritään asiakasmaksua, pitäisi verotusta keventää. Kyllä ajatuksena on se, että tämä edellyttää sitä, että autoiluun liittyvää verorakennetta muutetaan.
Hankkeen tausta-asiakirjoissa mainitaan yhtenä sen asiakashyödyistä, että ajoneuvoista tulee verotuksen muutoksen myötä ”edullisempia, ympäristöystävällisempiä ja turvallisempia”. Yhtälö kielii siitä, että autoveroa olisi alennettava. Maksurakenteesta riippuen siitä saatettaisiin käytännössä luopua kokonaan.
Nyberg myöntää, että autovero on ollut ministeriössä esillä. Sitä on kuitenkin puitava hankkeen jatkovalmistelussa verotuksen asiantuntijoiden kanssa.
– Tavoite on se, että liikkumisen hinta ei saisi nousta, Nyberg teroittaa.
– Muutetaan rakenteita, ja otetaan kaikki hyvä irti niistä. Silloin se tarkoittaisi verotuspuolella, että jos mennään asiakasmaksuihin, on veropuolta kevennettävä. Muuten symmetriaa ei ole, hän jatkaa.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi maanantaina tiedotustilaisuudessaan, että uuden yhtiön tulovirta tulisi puhtaasti asiakasmaksuista palveluiden ja väylien käytön mukaan.
Bernerin mukaan suunnitelmissa on maksujen kerääminen samaan tapaan kuin puhelinverkkoyhtiöt keräävät maksut puhelinverkon käytöstä.