Verkkouutiset kysyi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk.), mihin kohuttua liikenteen seurantajärjestelmää tarvitaan, ja eikö sitä voisi korvata säätämällä nykyisiä autoilun veroja ja asettamalla esimerkiksi tietulleja.
– Liikenneverkkoyhtiön perustamisella tavoitellaan uutta tapaa vastata valtion liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä, koska nykyinen budjettirahoitukseen perustuva järjestelmä ei ole pitkällä aikavälillä taloudellisesti kestävä, Anne Berner vastasi sähköpostitse.
Hänen mukaansa käyttäjiltä kerättävät maksut käytettäisiin liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen ”asiakastarpeiden mukaan”.
Ministeri korostaa, että verot kohdistuvat verotettavalle vastikkeetta. Uudistuksella pyrittäisiin tilanteeseen, jossa maksut käyvät nykyistä paremmin yksiin käytön kanssa.
Anne Bernerin mukaan ensisijaisesti selvitettävänä maksuperiaatteena on ”käyttöön perustuva, ajoneuvon ympäristöpäästöjen mukaan porrastettu hinnoittelu (senttiä/kilometri)”.
– Liikenteen veroista vain polttoainevero on tällä hetkellä selvästi käyttöön perustuva vero. Polttoaineveron määrä kuitenkin alenee vuosi vuodelta sitä mukaa, kun ajoneuvojen polttoainetehokkuus paranee. Polttoaineveron nostaminen yhdistettynä autoveron alentamiseen ei siten pidemmällä tähtäimellä ole ratkaisu asiaan.
Anne Berner selitti mahdollista uutta liikenteen seurantajärjestelmää torstaina kotisivuillaan julkaisemassaan kirjoituksessa. Tämä on herättänyt runsaasti kysymyksiä kansalaisten valvonnasta ja liikenteeseen kohdistuvien maksujen nousemisesta.
– Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia, vaan ajettuja kilometrejä. Jos käytössä on esimerkiksi aikaan perustuva maksu, se ei vaatisi välttämättä edes ajon seurantalaitetta, Berner kirjoitti.
Seurannan teknisen toteuttamisen tapaa ei hänen mukaansa ole vielä lyöty lukkoon. Berner väläytti esimerkkinä tiedonsiirtoyhteydellä toimivaa laitteistoa, joka ”liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics), joka on jo kaikissa uusissa autoissa ja vanhoihin se on helppo ja halpa asentaa”.
Aleneeko autovero?
– Ajatuksena on, että liikenteen veroja alennettaisiin vastaavasti kuin liikenneverkon käytöstä kerättäisiin maksuja. Verotuksen laskussa otettaisiin huomioon myös arvonlisäkertymä, Anne Berner toteaa Verkkouutisille.
Bernerin mukaan selvitystä on tehty muun muassa autoveron, polttoaineveron ja ajoneuvoveron perusveron alentamisen osalta. Veromuutoksista ei ole vielä valmiita linjauksia, ja ne valmistellaan yhdessä valtiovarainministeriön kanssa.
Verkkouutiset kertoi huhtikuussa liikenneverkkohankkeen tarkoittavan lähes varmasti nykymuotoisen autoveron merkittävää alentamista tai jopa poistamista.
Hankkeen tausta-asiakirjoissa mainittiin tuolloin yhtenä sen asiakashyödyistä, että ajoneuvoista tulee verotuksen muutoksen myötä ”edullisempia, ympäristöystävällisempiä ja turvallisempia”. Yhtälöä olisi käytännössä mahdotonta toteuttaa ilman, että autoveroa alennetaan.
Anne Berner on linjannut, ettei uudistuksessa luoda uusia maksuja vanhojen päälle. Tämä merkitsee puolestaan sitä, että autoverosta saatettaisiin uuden järjestelmän maksurakenteesta riippuen käytännössä luopua jopa kokonaan.
– Autoveron alentaminen puolestaan laskisi uuden auton hintaa, ja välillisesti myös käytettyjen autojen hintaa, sekä edistäisi vähäpäästöisten ajoneuvojen yleistymistä, Berner toteaa.
Myös polttoaineveroa voitaisiin hänestä alentaa. Sen osalta on kuitenkin noudatettava EU-lainsäädännön asettamaa minimitasoa.
– Päästöjen osalta on pohdittu vaihtoehtoa, että kilometrimaksu olisi porrastettu päästöjen mukaan. Tällöin suuripäästöiset autot maksavat enemmän kuin pienipäästöiset.