Hallituksen varautumisen ministerityöryhmä ei ole päässyt sopuun siitä, miten suomalaista kuljetusalaa pitäisi tukea Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan seurauksena.
Pöydällä oli vaihtoehtona joko suora kustannustuki tai jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen, mitä kautta voitaisiin vastata polttoaineiden hinnannousuun. Jakeluvelvoitteella tarkoitetaan uusiutuvien polttoaineiden osuuden kasvattamista bensiinissä ja dieselissä.
– Tästä emme vielä kyenneet tekemään ratkaisua – myös siksi, että ministeriöiden välillä on näkökulmaeroja siitä, kuinka vaikuttava tuo jakeluvelvoitetoimi olisi ja miten se vaikuttaisi jo täällä oleviin ivestointeihin, valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi toimittajille kokouksen jälkeen järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.
Saarikko korosti, että sellainen vaihtoehto ei ole kuitenkaan pöydällä, että jakeluvelvoitteesta luovuttaisiin pysyvästi ja kokonaan.
Saarikko kuvasi tiedotustilaisuudessa päätöksenteon vaikeutta, kun samaan aikaan tavoitteena on pitää kiinni ilmastotavoitteista, pyrkiä eroon venäläisestä fosssiilisesta energiasta, mutta sodan seurauksena polttoaineiden hinnat ovat nousseet.
– Kaikki tietävät, että jotain pitää tehdä, jotta kuljetusalan ahdinko ja sitä kautta huoltovarmuus logistiikassa Suomessa voidaan turvata.
– Samalla kaikki näkevät, että on kaksi isoa tavoitetta, jotka johtavat strategisesti samaan valintaan – eli fosiilisista irti pääsemiseen eli ilmastonmuutos ja sen vakava haaste ja nyt – välttämätön pyrkimys päästä eroon fossiilisesta, venäläisestä energiasta, jota myös pakoterintamalla on paljon vahvistettu.
Saarikon mielestä tärkeää olisi erottaa akuutit, lyhyen aikavälin toimet, jotka eivät saisi kuitenkaan vaarantaisi pidemmän aikavälin tavoitteita. Ministerit jatkavat vääntöä aiheesta seuraavassa kokouksessa.
– Oma arvioni on, että jakeluvelvoitteen väliaikainen alentaminen ei julkisen talouden näkökulmasta lisäisi menoja samalla tavalla kuin suora kustannustuki, Saarikko sanoi.