Opetusministeri, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mukaan keskustelu uskonnonopetuksen uudistamisesta on tervetullutta.
Twitterissä Li Andersson viittaa Ylen tiistaina julkaisemaan kyselyyn, jonka mukaan 70 prosentille kansalaisista uskonnon ja elämänkatsomustiedon korvaajaksi kelpaisi kaikille yhteinen oppiaine, jossa tutustutaan maailman uskontoihin oppilaan omasta vakaumuksesta riippumatta.
Opetusministerin mukaan oppiaineiden yhdistämistä koskevia hankkeita on pantu jo vireille osassa kouluista.
– Suomalaisissa kouluissa on jo meneillään kiinnostavia hankkeita aiheen tiimoilta. Yhdessä koulussa oli esim. luotu oma paikallinen opetussuunnitelma, joka yhdisti elämänkatsomustiedon ja uskonnonopetuksen sisällöt yhdeksi kokonaisuudeksi, jossa oli osittain yhteistä ja osittain eri ryhmissä tapahtuvaa opetusta, Li Andersson tviittaa.
– Mielestäni se on varsin kiinnostava malli opetuksen kehittämiselle.
Opetusministerin mukaan oppiaineiden yhdistämisen suurin haaste on, ”miten huomioidaan molempien tärkeiden oppiaineiden sisältö riittävässä määrin sekä uskontokuntiin kuuluvien oppilaiden tarpeet saada tietoa sekä omasta että muista uskonnoista”.
Hänen mukaansa uudistukselle tarvittaisiin myös riittävä poliittinen tuki. Katsomusopetusta on aiemmin pyritty uudistamaan erilaisilla lakialoitteilla, mutta eduskunta on hylännyt aloitteet.
– Konkreettinen uudistusaskel, johon toivon, että hallitus ryhtyy pikaisella aikataululla on elämänkatsomustiedon opetuksen avaaminen valittavaksi myös uskontokuntiin kuuluville oppilaille. Se lisäisi oppilaiden ja oppiaineiden yhdenvertaisuutta ja valinnanvapautta.
Oppiaineiden yhdistämisen suurin haaste on, miten huomioidaan molempien tärkeiden oppiaineiden sisältö riittävässä määrin sekä uskontokuntiin kuuluvien oppilaiden tarpeet saada tietoa sekä omasta että muista uskonnoista. Lisäksi uudistus edellyttää riittävää poliittista tukea.2/5
— Li Andersson (@liandersson) January 7, 2020
jossa oli osittain yhteistä ja osittain eri ryhmissä tapahtuvaa opetusta. Mielestäni se on varsin kiinnostava malli opetuksen kehittämiselle. 4/5
— Li Andersson (@liandersson) January 7, 2020