– Joskus kuulee ajateltavan, että ruuhkat helpottuvat helpottamalla autoilua. Mutta meillä on ihan jäätäviä esimerkkejä siitä, että kun kaistoja on lisätty, autoilu ei suinkaan ole vähentynyt. Kaupunkitila on kuitenkin rajallinen, vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo sanoo Helsingin Sanomissa.
– Autoilun helpottamisen sijaan meidän pitäisi tuoda sille vaihtoehtoja: voit jättää oman auton pois, jos pystyt valitsemaan tämän joukkoliikennevaihtoehdon tai sähköpyörän. Ratkaisu ei voi olla se, että helpotetaan autoilua lisäämällä autoille tilaa, hän jatkaa.
Julkisuudessa on keskusteltu siitä, kuihtuvatko Helsingin keskustan kaupat, jos autoilua vaikeutetaan. Ohisalon mielestä keskustaa ei ylipäätään pitäisi nähdä paikkana, josta tullaan autolla tekemään isoja hankintoja.
Sen sijaan hän näkee, että ihmiset voisivat tulla hakemaan keskustasta enemmän ravintola-, tapahtuma- ja muita elämyksiä. Tätä vihreät edistäisi sillä, että keskustassa olisi vähemmän autoja ja enemmän viheralueita sekä tilaa kävelylle ja pyöräilylle.
– Toivottavasti pääsemme viemään näitä visioitamme pormestaripuolueena eteenpäin, Ohisalo sanoo.
Vihreät ei kuitenkaan kannata autoilun vaikeuttamisen vastapainoksi esimerkiksi pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen muuttamista ilmaiseksi. Ohisalon mielestä joukkoliikenteen maksuttomuus ei olisi oikea tapa tehdä siitä houkuttelevampaa vaihtoehtoa, koska lipputuottoja tarvitaan joukkoliikenteen kehittämiseen.
Lipputulojen ohella hän nostaa mahdolliseksi rahoituksen lähteeksi vihreiden kannattamat ruuhkamaksut.