Valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk.) mukaan paikannuksella kerättävä kilometrivero voisi muuttaa autoilun kustannuksia yksittäisen kunnan sisälläkin.
Hän viittaa keskustan esitykseen uudesta kilometriverosta, joka perustuisi Suomen nykyisiin maantieluokkiin ja teiden hoitoluokkiin. Hän huomauttaa, että nykyisin sorateillä kulutus ja siten myös ajomatkasta polttoaineveron muodossa maksettu hinta on suhteellisesti kalleinta, vaikka sorateille palaa verorahoja teiden hoitoon kaikkein vähiten.
– Maantiet on valmiiksi jaettu eri luokkiin ja teiden hoidossa noudatetaan vielä erillistä jakoa teiden hoitoluokkiin. Matalan luokan tiellä myös kilometrimaksu olisi matala verrattuna moottoritiehen tai keskuskatuun. Uusi maksumalli lisäisi alueellista tasa-arvoa koko maassa mutta myös maakuntien ja yksittäisten kuntien sisälläkin, Matti Vanhanen kirjoittaa Maaseudun Tulevaisuudessa.
– Se olisi myös oikeudenmukainen, koska myös sähköautoilla ja muilla päästöttömillä polttoaineilla ajavat osallistuisivat verotulojen kartuttamiseen.
Vanhasen mukaan uudistuksen toteuttaminen vienee noin kymmenen vuotta. Aikaa kuluu muun muassa tekniikan kehittämiseen ja direktiivien muuttamiseen.
– Mutta jo näkymä uudesta suhtautumisesta tekisi hyvää, hän sanoo.
Valtiovarainministeri katsoo, että autoilun päästöt on Suomesa alennettavissa ilmaston kannalta hyväksyttävälle tasolle. Hänen mukaansa ”reilu siirtymä vähäpäästöiseen liikenteeseen on täysin mahdollinen”.
– Uusi malliistuisi hyvin etätyötä, monipaikkaisuutta ja kotimaan matkailua suosiviin trendeihin. Maaseutukuntien väestökatoa ei kyetä hidastamaan ja kiinteistöjen arvojen alenevaa kehitystä ei kyetä pysäyttämään ellei tehdä toimia, jotka vahvistavat oikeutta asua metropolialueiden ulkopuolisessa Suomessa, Vanhanen sanoo.