Miten se voi nousta? Näitä hommia tekee maailman suurin lentokone

Mrija eli unelma on näkemisen arvoinen valtava ilma-alus.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Verkkouutiset kertoi lauantaina maailman suurimman lentokoneen An-225:n sisarkoneesta, jonka runko makaa koskaan valmistumattomana hallissa lähellä Kiovaa.

An-225 Mrijaa on kuitenkin valmistettu lentokuntoon saakka yksi kappale, joka tuli käyttöön vuonna 1988. Se paiskii yhä taivaiden vetojuhdan töitä ja kävi esimerkiksi Britannian Brize Nortonin lentotukikohdassa viime viikolla.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

– Raskain koskaan rakennettu ilma-alus vieraili RAF Brize Nortonissa tällä viikolla (viime viikolla). Antonov AN-225 Mrija, jossa on 32 pyörää ja siipien väli yli 88 metriä, suunniteltiin alunperin siirtämään kalustoa Neuvostoliiton avaruusohjelmaan mukaan lukien Buran-avaruussukkula…

– …jota kannettiin aluksen takaosassa. Tänään tätä valtavaa ilma-alusta käytetään ulkopuoliseen liikenteeseen tai ylipainavan lastin kuljettamiseen asiakkaiden puolesta, mukaan lukien Britannian puolustusministeriö, joka vuokraa ilma-alusta täydentämään omaa konekantaansa kun olosuhteet vaativat, brittien lentotukikohta twiittasi.

Mrijan nousu vaatii ainakin kolmen kilometrin kiitotien. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan kiitotiet ovat vain juuri sen pituisia. Kuusimoottoriseen lentokoneeseen mahtuu yhtä paljon polttoainetta kuin neljääntoista Boeing 737-800 -koneeseen.

Alla olevalla videolla Mrija nousee kuin nouseekin ilmaan kohdassa 5:20.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS