Näin autovero poistettaisiin – ”suurin alennus tulisi heti”

Autotuojien Tero Kallio kannattaa kokoomuksen Jukka Kopran ehdotusta autoveron poistosta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopran (kok.) ehdotus autoverotuksen uudistamiseksi on hyvä, arvioi Autoteollisuuden ja autojen maahantuojien etuja valvovan Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Jukka Kopra poistaisi autoveron ja siirtäisi sen osaksi vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa. Kopran mukaan autoverotuksen uudistuksella saataisiin isompi vaihde päälle autokannan uudistamisessa. Näin myös ympäristölle haitallisia päästöjä saataisiin nopeammalla vauhdilla pienennettyä

– Ajatus on hyvä. Toki päättäjien kannattaa näissä ulostuloissa muistaa aina markkinahäiriön riski. Viime tammikuussa veroasia päästettiin liikenneministerin suulla julkisuuteen, vaikka valtiovarainministeriössä ei ollut valmiutta lähteä muuttamaan lainsäädäntöä – ainakaan sillä aikataululla, Tero Kallio sanoo Verkkouutisille.

Viime tammikuussa liikenne- ja viestintäministeriön liikenneverkkoselvityksessä mainittiin, että autoverosta luovuttaisiin. Tämä nostatti kierroksia varsinkin automyyjien keskuudessa.

– Kopran esitys on siis kannatettava. Autoala on puhunut pitkään autoveron poiston positiivisesta vaikutuksesta autokannan ikään ja päästöihin. Eikä pelkästään autoala, vaan myös monet riippumattomat tahot, tutkijat ja virkamiehet, Kallio kertoo.

Autoalaa palveleva Tieliikenteen Tietokeskus TT on laskenut, että autoveron poisto laskisi liikenteen CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 700 000 tonnia.

– Siis siihen nähden, mitä ne niin sanottuun perusuraan verrattuna laskisivat, Kallio sanoo.

Ongelmana on nähty – kuten tammikuussakin – miten toteuttaa ratkaisu niin, että valtioverotulot eivät laske ja että kansalaiset ja vaihtoautokauppiaat eivät koe heidän käytettyjen autojensa arvon laskeneen kertaheitolla autoveron poistuessa.

Toisaalta, autoveron kertapoistossakin on nähty hyviä puolia. Muun muassa se, että se saisi aikaan massiivisen ”ketsuppipulloefektin” autokannan uudistumiselle ja sen myötä päästötavoitteiden saavuttamiseksi.

Autovero poistettava yhden vaalikauden aikana

Tero Kallion mukaan autoalan yhteinen (AT ja AKL) kanta on kuitenkin se, että autovero pitää poistaa suurin piirtein yhden vaalikauden aikana, esimerkiksi neljässä-viidessä osassa. Markkinahäiriöiden torjumiseksi – kuluttaja lykkäisi auton hankintaa, kunnes vero on poistunut kokonaan – autoveron alennusportaiden pitäisi olla etupainotteisia.

– Siis niin, että ensimmäisenä vuonna alennus on suurin ja se liudentuu hieman joka vuosi. Näin veropoistumista ei kannattaisi jäädä odottelemaan, vaan hyöty saataisiin heti ja toisaalta vältyttäisiin liian massiiviselta ryntäykseltä autokaupoille – ”tavaran” saatavuuskin kun on kuitenkin jossain määrin rajallista, Kallio toteaa.

– Jotta valtion verotulot voidaan turvata, pitää Kopran ehdotuksen mukaisesti vuosittaista ajoneuvoveron perusveroa korottaa maltillisesti samalla kun autovero laskettaisiin portaittain, arviolta n. 30-40 e/vuosi keskipäästöisellä autolla.

Kallio muistuttaa, että tämän jälkeenkin vuosittainen ajoneuvoveromme olisi länsi-eurooppalaisittain tarkasteltuna keskiarvossa. Mikäli halutaan, voitaisiin uudistuksen yhteydessä vuosittaisen veron CO2-progressiota kiristää. Näin päästöohjaus säilyisi vahvana myös tulevaisuudessa.

Kallion mukaan ei pidä syöksyä suin päin ja liian aikaisiin julkisuuteen autoveroaikeiden kanssa, mikäli joskus lähdetään autoveronpoistotalkoisiin.

– Markkinahäiriön välttämiseksi pitää toimia samalla tavalla kuin valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) Vihreän verouudistuksen aikana vuonna 2008 tai valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok.) vuonna 2003.

– Molemmilla kerroilla vältyttiin markkinahäiriöiltä, kun tieto autoveron alennuksesta tuotiin ministerin suulla julkisuuteen vasta, kun hallituksen esitysluonnos oli valmiina. Lisäksi autoala saattoi alkaa soveltaa uutta, alempaa verokantaa uusiin tilauksiin lähes välittömästi omalla riskillään siitä, että esitys menee läpi eduskunnassa.

Kallion mukaan näin olisi pitänyt toimia myös viime tammikuussa.

– Vaan ei toimittu. Siksi harjoitus päättyi harmillisesti kaikkien kannalta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)