Paula Risikko: Oppivelvollisuuden pidentämisestä luovuttava

Kansanedustajan mukaan koronakriisi pahentaa heikoimmassa asemassa olevien oppilaiden tilannetta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Hallitus päätti keskiviikon lisätalousarviossaan varata 22 miljoonaa euron lisämäärärahan oppivelvollisuuden laajentamiselle vuonna 2024, kun kaikki ikäluokat ovat täysimääräisesti sen piirissä. Näin oppivelvollisuuden laajentamiseen on varattu yhteensä 129 miljoonaa euroa vuodesta 2024 lähtien.

Sivistyvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Paula Risikko (kok.) sanoo, että hallitus on tekemässä karhunpalvelusta lapsille ja nuorille, kun se on edelleen pitää kiinni oppivelvollisuuden pidentämisestä.

– Tiedämme, että meillä on jo nyt 6[nbsp]000 sellaista lasta ja nuorta, joilla ei ole peruskoulun jälkeen riittäviä perustaitoja saavutettuna. Ja 60[nbsp]000 lasta ja nuorta on syrjäytymisvaarassa. Koronakriisi pahentaa tilannetta entisestään, sillä opettajien mukaan noin viidennes ei pysy mukana etäopetuksessa, Risikko sanoo.

– Voimavarat olisi pantava nyt lasten ja nuorten varhaisiin vuosiin, varhaiskasvatukseen, esiopetukseen, peruskouluun ja nivelvaiheisiin, sen sijaan että väkisin pidennetään oppivelvollisuutta.

Risikko huomauttaa, että kaikki tutkimukset puoltavat sitä, että mitä varhaisemmassa vaiheessa lapsi tai nuori saa tukea oppimiseensa ja muihin ongelmiin, sen parempi jatkon kannalta.  Täysi-ikäisyyden kynnyksellä ollaan jo auttamattomasti myöhässä. Esimerkiksi toisen asteen opiskelijoista noin joka viides jättää opinnot kesken.

– Kannettu oppilas ei koulussa pysy, Risikko mukailee vanhaa sananlaskua.

Risikko muistuttaa myös kuntien tukalasta taloustilanteesta, jota koronakriisi heikentää entisestään. Liikkumavaraa uusille pysyville kuluille ei ole.

– Hallituksen tulisi ymmärtää, ettei kannata hirttäytyä johonkin aikaisemmin tehtyyn päätökseen, jos kaikki faktat puhuu sitä vastaan. On viisautta myös muuttaa päätöksiä, kun tilanne niin vaatii.

Lisää tukea vähävaraisille perheille

Oppivelvollisuuden laajentamien on kytketty myös maksuttomaan toiseen asteeseen. Tämä tarkoittaisi muun muassa kaikille lukioiden ja ammattioppilaistosten opiskelijoille maksuttomia oppimateriaaleja, tietokoneita ja koulumatkoja. Nämä kustannettaisiin verovaroista.

Risikon mukaan valtaosalla opiskelijoista ei ole ongelmia tarvittavien oppimateriaalien ja välineiden hankkimiseen. Jos tukea tarvitaan, käytössä on jo hyviä työkaluja.

– Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vähävaraisia perheitä pitää auttaa. Hyvä esimerkki on Sanni Grahn-Laasosen (kok.) opetusministerinä käynnistämä oppimateriaalituki. Olisi parempi lisätä tätä tukea ja kohdentaa sitä nimenomaan vähävaraisille opiskelijoille. Miksi me tässä tilanteessa, kun meillä on ongelmia erityisesti oppimisen  alkuvaiheessa ja talousnäkymät ovat kääntyneet entistä kurjemmiksi, pidentäisimme oppivelvollisuutta ja laajentaisimme maksuttomuutta, Risikko kysyy.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)