Jyväskylän yliopiston tutkija Kaisa Leino kommentoi tiistaina julkistettuja Pisa-tuloksia Talouselämälle. Pisa-tutkimuksella kartoitetaan 15-vuotiaiden taitoja lukemisessa, matematiikassa ja luonnontieteissä.
Suomen tulokset ovat OECD-maiden keskiarvoon verrattuna edelleen korkeita, mutta ovat silti vuosi vuodelta heikenneet. Tähän ilmiöön ei Leinon mukaan voi nimetä yksinkertaista selitystä:
–Itse näen niin, että Suomessa on tapahtumassa laajempi yhteiskunnallinen muutos koulutuksessa. Lukutaidon heikkeneminen vaikuttaa suoraan myös matematiikan ja luonnontieteelliseen osaamiseen.
–Hyvien osaajien määrä on pysynyt samana koko ajan, mutta keskikasti eli osaamiseltaan keskitasoisten joukko valuu koko ajan enemmän heikkoon suuntaan.
Syiksi lukutaidon heikentymiseen Leino nimeää sekä yksilöön liittyviä syitä että sosioekonomisen taustan vaikutuksen. Sosioekonomiselta statukseltaan matalissa perheissä lukutaidon heikkouteen vaikuttaa hänen mukaansa yleinen asenneilmapiiri opiskelua kohtaan.
–Jos me nyt katsomme niitä vaikuttavia tekijöitä, joita nyt oli lukutaitoon, niin ne liittyvät yksilöön. Yksilön asenteisiin, käsitykseen itsestä osaajana, harrastuneisuuteen ja taustalla on myös perheen sosioekonominen asema.
Työ lukutaidon merkityksen korostamiseksi pitäisi Leinon mukaan aloittaa jo varhain:
–Paljon pitäisi ja onkin jo alettu tekemään töitä esimerkiksi neuvoloissa, jotta saadaan vanhemmille lisää ymmärrystä lukemisen tukemisen tärkeydestä. Ei ihmisistä tarvitse tulla kympin oppilasta, mutta perustason taidot esimerkiksi lukemisessa pitää saavuttaa, koska lukeminen on perusta kaikelle muulle oppimiselle.